تست هوش ریون سنجمان

یک تست هوش غیرکلامی است که برای سنجش مهارت‌های حل مسئله، درک الگو و تفکر منطقی طراحی شده است.

سؤال

دقیقه

شرکت‌کننده

هزار تومان

تست ریون، هوش و استدلال انتزاعی را می‌سنجد.

در این آزمون از طرح‌های هندسی و پازل‌های بصری برای ارزیابی توانایی‌های شناختی، مستقل از زبان و پیشینه فرهنگی استفاده می‌شود.

C

در مورد تست هوش ریون سنجمان بیشتر بدانید.

کاربرد این تست چیست؟

آزمون ریون یکی از پرکاربردترین آزمون‌های سنجش هوش جهان است. در پرسش از این آزمون، از فرد خواسته می‌شود که الگوی گمشده را در یک سری تصویر پیدا کند. هر مجموعه از سؤالات آزمون ریون به‌تدریج برای فرد سخت‌تر می‌شود. در نتیجه افزایش دشواری، ظرفیت شناختی بیشتری برای رمزگذاری و تجزیه‌وتحلیل سؤالات آزمون ریون موردنیاز است.

 این آزمون شامل چه مواردی است؟

تست ریون ۶۰ آستم را به شما ارائه میدهد که نشان دهنده شکل هایی مرتبط به هم با الگو های متفاوت هستند و یک مورد از آن جا افتاده است. شما باید الگوی ارتباط دهنده شکل ها به یکدیگر را پیدا کنید و حدس بزنید شکل جا افتاده کدام گزینه از بین بقیه است و جای خالی را پر کنید. این تصاویر در ۵ سری طراحی شده اند که هر کدام از درجه سختی متفاوتی برخوردار است.

چرا تست ریون سنجمان؟

عدم تاثیر فرهنگ بر نتیجه آزمون

برخلاف بسیاری از آزمون‌های هوش سنتی که به طور قابل توجهی به زبان و دانش فرهنگی وابسته‌اند، آزمون IQ ریون برای اندازه‌گیری توانایی‌های استدلال انتزاعی بدون تکیه بر زبان و فرهنگ خاص طراحی شده است که باعث می‌شود برای ارزیابی افراد از پس زمینه‌های فرهنگی مختلف، مناسب باشد.

اعتبار پیش‌بینی

تحقیقات نشان داده است که عملکرد در آزمون IQ ریون با نتایج مختلفی مانند موفقیت تحصیلی، عملکرد شغلی و حتی وضعیت اجتماعی ارتباط دارد. بنابراین، در ارزیابی توانایی‌های استدلالی که با موفقیت در محیط‌های تحصیلی و حرفه‌ای مرتبط است، اعتبار پیش‌بینی خوبی دارد.

کاربرد چندجانبه‌

آزمون IQ ریون می‌تواند بر روی گستره‌ای از جمعیت‌ها، از جمله کودکان، نوجوانان و بزرگسالان، اجرا شود که این امر آن را قابل استفاده در گروه‌های سنی مختلف می‌کند. همچنین می‌توان از آن برای اهداف مختلفی مانند هدایت تحصیلی، انتخاب شغل و ارزیابی شناختی در محیط‌های بالینی استفاده کرد.

غیر کلامی بودن

از آن‌جا که آزمون IQ ریون وابسته به زبان نیست، می‌تواند برای ارزیابی افراد با توانایی زبانی محدود یا مشکلات ارتباطی، مانند افراد دارای اختلالات زبانی یا صحبت‌کنندگان به غیر زبان‌مادری، بسیار مفید باشد.

سازمان‌هایی که به تست ریون سنجمان اعتماد کرده‌اند

سؤالات متداول

چه کسانی می‌توانند در آزمون ریون شرکت کنند؟

برای بچه‌ها، ماتریس‌های پیشروی استاندارد معمولاً به‌عنوان ارزیابی برای تعیین صلاحیت کودک برای یک برنامه تیزهوشان طراحی می‌شوند. همچنین در فرمت حرفه‌ای برای بزرگسالان استفاده می‌شود.

تست ریون چه‌قدر طول می‌کشد؟

برای انجام این تست نیاز به زمان زیادی نیست و معمولاً انجام آن بین ۱۵ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد.

چگونه باید برای آزمون ریون آماده شویم؟

بهترین آمادگی شامل پرورش نگرش مثبت نسبت به حل مسئله و تشخیص الگو است. در فعالیت‌هایی شرکت کنید که این مهارت‌ها را تقویت می‌کند، مانند پازل، بازی‌های منطقی یا فعالیت‌های کدنویسی.

نمره در این تست به چه معناست؟

نمره آزمون ریون منعکس‌کننده توانایی شما در حل مشکلات و تشخیص الگوها است. نمرات بالاتر نشان‌دهنده توانایی‌های قوی‌تر در این زمینه‌ها است. بااین‌حال، به یاد داشته باشید که این تست تنها یک معیار سنجش هوش است و عوامل زیادی در توانایی‌های شناختی کلی شما نقش دارند.

آیا تست ریون شاخص موفقیت تحصیلی است؟

این آزمون مهارت‌های شناختی مهم را اندازه‌گیری می‌کند درحالی‌که موفقیت تحصیلی به عوامل مختلفی مانند انگیزه، حافظه و پشتکار بستگی دارد.

آیا امکان خرید گروهی تست برای سازمان‌ها وجود دارد؟

بله؛ در صورت تمایل می‌توانید تست ریون را به‌صورت گروهی و با تخفیف پلکانی دریافت کنید.

چگونه می‌توانیم از این تست برای ارزیابی کارجویان و کارکنان در سازمان استفاده کنیم؟

 برای این کار، دو راه وجود دارد:

 ۱. با خرید پلن‌های ATS سنجمان می‌توانید به‌صورت اقتصادی و یا نامحدود از این آزمون برای سنجش استعدادهای کارجویان استفاده کنید.
۲. درصورتی‌که نیاز به ATS ندارید و فقط می‌خواهید از آزمون ریون استفاده کنید با خرید حداقل ۱۰ آزمون از پنل تجمیعی آزمون و نیز تخفیف‌های پلکانی بهره‌مند شوید.