تست شخصیت شناسی MBTI سنجمان

کار در چه محیطی با شخصیت شما بیشتر سازگار است؟

سؤال

دقیقه

شرکت‌کننده

هزار تومان

پرسش‌نامه شخصیت MBTI پرسش‌نامه‌ای است که نقاط قوت و ترجیحات مختلف افراد را در مورد نحوه درک، سازگاری شغلی و تصمیم‌گیری نشان می‌دهد.

این آزمون به‌منظور اندازه‌گیری پنج عامل یا حیطهٔ اصلی روان‌نژندی (N)، برون‌گرایی (N)، انعطاف‌پذیری (O)، دلپذیر بودن (A)، مسئولیت‌پذیری یا باوجدان‌بودن (C) طراحی شده است. در نوع پیشرفته آزمون نئو (NEO_PI_R) در هر یک از پنج مقیاس کلی، شش زیرمقیاس نیز بررسی می‌شود.

C

در مورد تست MBTI سنجمان بیشتر بدانید.

با زیروبم شخصیت خود آشنا شوید.

اگر دغدغه توسعه فردی را دارید و به دنبال خودآگاهی جامع و با جزئیات کامل هستید، این آزمون به شما توصیه می‌شود.

 کارنامه‌تان با شما حرف می‌زند.

کارنامهٔ این آزمون بسیار قابل‌فهم و کاربردی بوده و با اصطلاحات و توضیحات تخصصی و پیچیده باعث سردرگمی شما نمی‌شود.

 تمایرز و بریگز چه کسانی بودند؟

کاترین کوک بریگز (۱۸۷۵-۱۹۶۸) و دخترش، ایزابل بریگز مایرز (۱۸۹۷-۱۹۸۰)، مبتکران ساخت ابزار MBTI بودند. بریگز ایده‌های کارل یونگ را مطالعه کرد و با مطالعه خانواده و دوستان آن‌ها را گسترش داد و به کار برد. سپس او و دخترش تفاوت‌های رفتاری را طبقه‌بندی کردند، آنها را به ایده‌های یونگ مرتبط کردند و ابزاری برای طبقه‌بندی تفاوت‌ها ایجاد کردند. ابزار آنها که امروزه به عنوان ابزار شاخص نوع Myers-Briggs شناخته می‌شود، تبدیل به پرکاربردترین ابزار شخصیت در تاریخ شد.

چرا تست نئو سنجمان؟

اندازه گیری جامع

تست NEO شخصیت افراد را در پنج بعد اصلی ارزیابی می‌کند: روان‌رنجوری، برون‌گرایی، گشودگی به تجربه، توافق‌پذیری، و وظیفه‌شناسی (اغلب به اختصار  Big Five نامیده می‌شود). این ابعاد، چارچوبی جامع برای درک شخصیت فرد فراهم می‌کند.

توسعه مستمر

آزمون NEO در طول سال‌ها مورد بازبینی و به روز رسانی قرار گرفته است تا از اعتبار و دقت آن اطمینان حاصل شود. به عنوان مثال، NEO-PI-R (بازبینی شده) یک نسخه به‌روز‌شده است که با حذف برخی از محدودیت‌های NEO-PI اصلی، کاربرد و اعتبار آن را افزایش می‌دهد.

پایایی و اعتبار

این آزمون به طور گسترده در بین جمعیت‌های مختلف مورد بررسی و تایید قرار گرفته است. تیم سنجمان نیز با انجام تحقیقات علمی، این تست را مورد بررسی قرار داده و اکنون، ابزاری قابل اعتماد برای ارزیابی شخصیت را برای علاقه‌مندان ارائه می‌کند.

کاربردی بودن

تحقیقات نشان می‌دهد که مدل پنج عاملی نئو دارای قدرت پیش‌بینی در حوزه‌های مختلف زندگی از جمله عملکرد تحصیلی و شغلی، روابط و… است. با ارزیابی جایگاه یک فرد در این ابعاد، NEO می‌تواند بینشی در مورد تمایلات و ترجیحات رفتاری بالقوه ارائه دهد.

تست شخصیت NEO چه چیزی را اندازه‌گیری می‌کند؟

تست‌های NEO-PI-R و NEO-PI-FFI سطوح شخصیتی شما را از پنج ویژگی شخصیتی زیر ارزیابی می‌کنند.

انعطاف‌پذیری (O)

این ویژگی شخصیتی به این بستگی دارد که چقدر پذیرای تجربه دنیای اطرافتان هستید. نمره انعطاف‌پذیری بالا نشان می‌دهد که شما خلاق، مبتکر، دارای درک انتزاعی و ماجراجو هستید، اما ممکن است در عین حال که برای حفظ تمرکز تلاش می‌کنید، مستعد رفتار غیر قابل پیش‌بینی باشید.

باوجدان بودن (C)

باوجدان بودن بیان می‌کند که شما چقدر قابل اعتماد، منظم و منضبط هستید. نمره بالا در O نشان می‌دهد که شما ، سازماندهی خوبی دارید، کارآمد هستید، به جزئیات فکر می‌کنید و سخت کوش هستید، اما ممکن است به عنوان فردی سرسخت و انعطاف ناپذیر شناخته شوید.

برون‌گرایی (E)

این ویژگی شخصیتی با نحوه تعامل شما با افراد دیگر و میزان تحریک شما مرتبط است. به این فکر کنید که آیا موقعیت‌های اجتماعی پرمشغله به شما انرژی می‌دهد یا شما را خسته می‌کند و آیا به خوبی با زمان تنهایی کنار می‌آیید. این ویژگی در مقیاس «درون گرا» تا «برون گرا» اندازه‌گیری می‌شود.

دلپذیر بودن (A)

‌دلپذیر بودن نشان می‌دهد که شما در روابط با دیگران چگونه رفتار می‌کنید، چگونه با آن‌ها رفتار می‌کنید و این‌که آیا دلسوز و قابل اعتماد هستید یا گوشه‌گیر و مشکوک. نمره بالا نشان می‌دهد که شما همکار، دوستانه، دلسوز و علاقه‌مند واقعی به دیگران هستید.

روان‌نژندی (N)

این ویژگی شخصیتی به این بستگی دارد که چه‌قدر  از نظر عاطفی متعادل هستید و تا چه حد تحت تأثیر استرس هستید. مقیاس این ویژگی از «پایدار» تا «عصبی» است. . اگر نمره پایینی دارید، آرام، هستید، به خوبی با استرس کنار می‌آیید و به طور کلی از نظر عاطفی پایدار هستید.

سازمان‌هایی که به تست نئو سنجمان اعتماد کرده‌اند

سؤالات متداول

کاربرد تست نئو در جذب و استخدام چیست؟

آزمون NEO-PI به‌عنوان یک ابزار ارزیابی بالینی طراحی شده است، اما تعداد فزاینده‌ای از کارفرمایان از آن به‌عنوان یک آزمون روان‌سنجی استفاده می‌کنند تا مشخص کنند که آیا داوطلبان آنها هم برای شغل و هم برای فرهنگ کسب‌وکار مناسب هستند یا خیر.

چگونه برای آزمون فهرست شخصیت NEO آماده شویم؟

بر خلاف یک امتحان آکادمیک که در آن باید از قبل تمرین کنید، آمادگی برای آزمون NEO-PI ضروری نیست. هیچ پاسخ یا محاسبه درست یا غلطی برای به‌خاطر سپردن وجود ندارد. در عوض، آزمون NEO-PI به صداقت و خودآگاهی هنگام پاسخ‌دادن به سؤالات نیاز دارد. اگر می‌خواهید با قالب آزمون NEO-PI آشنا شوید، می‌توانید مقالات سنجمان را به‌صورت آنلاین مطالعه کنید.

آیا فهرست شخصیتی NEO قابل‌اعتماد است؟

بله. این آزمون ۳۰ جنبه مختلف شخصیت شما را ارزیابی می‌کند – شش زیرشاخص برای هر یک از پنج شاخص اصلی اندازه‌گیری می‌شود. بااین‌حال، مانند هر آزمون دیگری، نتایج تنها در صورتی قابل‌اعتماد است که داوطلب صادق بوده و تقلب نکرده باشد. در تست‌های شخصیت، انتخاب گزینه‌ای که فکر می‌کنید ارزیاب می‌خواهد ببیند وسوسه‌انگیز است. اما انجام این کار نتایج اشتباهی را به همراه خواهد داشت.

چگونه نتایج تست شخصیت NEO خود را بهبود بخشم؟

شما نیازی به بهبود نتایج تست شخصیت NEO خود ندارید. نتایج نشان‌دهنده شخصیت شماست و نشان می‌دهد چقدر برای یک نقش مناسب هستید. امکان تقلب در این آزمون‌ها وجود ندارد؛ زیرا سیستم امتیازدهی هرگونه ناهماهنگی را تشخیص می‌دهد. درک نقش شغلی و مسئولیت‌ها ممکن است به شما کمک کند تا برخی از پاسخ‌های خود را هدایت کنید. اما هرگز نباید تنها بر اساس آنچه فکر می‌کنید ارزیاب شما می‌خواهد پاسخ دهید.

نتایج پرسشنامه شخصیت NEO به چه معناست؟

نتایج این تست شخصیت به شما نشان می‌دهد که برای نقش شغلی مورد نظر مناسب هستید یا خیر. به‌عنوان‌مثال، در مشاغل پرخطر مانند پلیس، کارفرمایان به دنبال نمره پایین روان‌رنجوری هستند، زیرا این امر نشان‌دهنده خودکنترلی و ثبات عاطفی است.

آیا امکان خرید گروهی تست برای سازمان‌ها وجود دارد؟

بله؛ در صورت تمایل می‌توانید تست نئو را به‌صورت گروهی و با تخفیف پلکانی دریافت کنید.

چگونه می‌توانیم از این تست برای ارزیابی کارجویان و کارکنان در سازمان استفاده کنیم؟

 برای این کار، دو راه وجود دارد:

 ۱. با خرید پلن‌های ATS سنجمان می‌توانید به‌صورت اقتصادی و یا نامحدود از این آزمون برای سنجش استعدادهای کارجویان استفاده کنید.
۲. درصورتی‌که نیاز به ATS ندارید و فقط می‌خواهید از آزمون نئو استفاده کنید با خرید حداقل ۱۰ آزمون از پنل تجمیعی آزمون و نیز تخفیف‌های پلکانی بهره‌مند شوید.