مهارت گوش دادن فعال در محیط کار

آیا دارای مهارت گوش دادن فعال هستید؟


همه ما دوست داریم فکر کنیم که شنوندگان خوبی هستیم و مهارت گوش دادن فعال را داشته باشیم.

اما واقعیت این است که بسیاری از ما فقط بر گوش دادن غیرفعال تمرکز می‌کنیم. ما همیشه وقت نمی‌گذاریم تا نشان دهیم که واقعاً آنچه را که به ما گفته می‌شود درک می‌کنیم.

گوش دادن فعال یک مهارت اصلی است و ما می‌توانیم آن را بیاموزیم.

کسانی که شنونده‌های فعال خوبی هستند، تمایل دارند در نقش‌های شغلی بسیار شخصیت محور کار کنند.

آنها می‌توانند:

*به آنچه گفته می‌شود گوش دهند (و گاهی اوقات، مهمتر از آن، آنچه گفته نمی‌شود)
*زبان بدن را تفسیر کنند
*به طور غریزی بدانید که چگونه به زمینه گفتگو واکنش نشان دهند.


مثلا،

اگر شرایط کاری ناراحت کننده‌ای را تجربه می‌کنید، می‌توانید برای راه‌حل به نماینده منابع انسانی خود مراجعه کنید. ممکن است لازم باشد با آنها در مورد اینکه مشکل چیست و چرا شما را آزار می‌دهد صحبت کنید.

اگرچه شما فردی هستید که صحبت می‌کنید، اما به مدیر منابع انسانی خود نگاه می‌کنید تا ببینید که چگونه واکنش نشان می‌دهند و ببینید آیا تفاوت‌های ظریف چیزی که به آنها می‌گویید را درک می‌کنند یا خیر.

شما متوجه خواهید شد که آیا آنها توجه می‌کنند یا نه، زیرا ممکن است سرنخ‌های غیرکلامی را ارائه دهند.

آنها ممکن است ارتباط چشمی خود را حفظ کنند، یا ممکن است سرشان را تکان دهند، و غیره. این نشان می‌دهد که آنها فعالانه به آنچه شما به آنها می‌گویید گوش می‌دهند.

در مقابل، آیا تا به حال در یک جلسه طولانی نشسته‌اید که ذهن شما شروع به دور شدن از سخنران کند؟

شاید شما ناخودآگاه شروع به کشیدن خطوطی روی دفترچه یادداشت خود کرده‌اید. یا شاید شروع کنید به این فکر کنید که قرار است برای ناهار چه چیزی بخورید.

وقتی به پشت میزتان برمی‌گردید، متوجه می‌شوید که از همه چیزهایی که در آن جلسه گفته شده مطمئن نیستید.

چرا مهارت های گوش دادن فعال در محل کار بسیار مهم است؟


همانطور که قبلاً اشاره کردیم، مهارت‌های گوش دادن فعال در برخی از نقش‌های شغلی بسیار مورد توجه است.

یک مددکار اجتماعی که به داستان بی‌توجهی یا سوء استفاده گوش می‌دهد باید بتواند فعالانه به آنچه گفته می‌شود گوش دهد و با آن شخص همدلی نشان دهد.

به طور مشابه، شخصی که در حرفه حقوقی کار می‌کند باید بتواند به همه چیزهایی که گفته می‌شود گوش دهد و تفاوت‌های ظریف/پیچیدگی‌های موجود را درک کند تا هیچ جزئیات مهمی را از دست ندهد.

اما این فقط در مورد مشاغل خاص نیست.

هنگامی که به درستی مدیریت شود، مهارت‌های گوش دادن فعال می‌تواند برای هر محل کار بسیار مفید باشد:

می‌تواند ارتباطات بین بخش‌ها را بهبود بخشد
وقتی فعالانه گوش می‌دهید، می‌توانید اطلاعات را به مراتب موثرتر تفسیر و حفظ کنید. اگر کار شما متکی به همکاری با دیگران است، باید بدانید که هر فرد به حرف یکدیگر گوش می دهد و به عنوان یک تیم کار می‌کند.

گوش دادن فعال به این معنی است که شما اطلاعاتی را که به شما داده می‌شود بیشتر به خاطر می‌آورید. اگر مجبور شوید آن اطلاعات را به شخص دیگری منتقل کنید (شاید به‌روزرسانی وضعیت در یک پروژه خاص)، واضح است که اطلاعات بسیار دقیق‌تر خواهد بود، که می‌تواند منجر به ارتباط بهتر شود.

بهبود رابطه بین کارکنان و مدیران


توانایی تمرین گوش دادن فعال می‌تواند در زمینه رابطه‌ای که با مدیر خط خود دارید بسیار مهم باشد.

کسانی که احساس احترام می‌کنند، به آنها گوش می‌دهند و به آنها اهمیت می‌دهند، به احتمال بسیار بیشتری نسبت به کسانی که این کار را نمی‌کنند، در یک شغل باقی می مانند.

اگر مدیران بتوانند نشان دهند که به نگرانی های فردی کارکنان توجه دارند، به احتمال بسیار بیشتری شاهد افزایش بهره‌وری، انعطاف پذیری و نوآوری از سوی کارکنان خواهند بود.

از منظر کارمند به آن نگاه کنیم
به عنوان یک کارمند، باید به مدیر خط خود نشان دهید که به آنچه از شما خواسته می‌شود گوش می‌دهید.

بعید است که کارفرمای شما فرصتی برای تکرار دستورالعمل‌ها در تاریخ بعدی داشته باشد، به خصوص اگر این یک موضوع حساس به زمان باشد. برای اینکه کار را به طور مؤثر انجام دهید، باید کاملاً از آنچه از شما خواسته می‌شود و چرا انجام دهید آگاه باشید.

به‌عنوان بخشی از مهارت‌های گوش دادن فعال خود، باید برای تفسیر نحوه تطبیق آن کار با تصویر بزرگ‌تر و استراتژی تجاری گسترده‌تر، وقت بگذارید. این به این دلیل است که می تواند رویکرد شما را نسبت به نحوه انجام کار تغییر دهد.

توسعه شغلی

همچنین باید بدانید که توانایی شما برای گوش دادن به آنچه مدیران (و سایر تیم ها) می‌گویند، می‌تواند در توسعه شغلی شما بسیار تأثیرگذار باشد.

این می‌تواند وسوسه انگیز باشد که از جلسات خارج شوید، به خصوص اگر کار شما قبلاً مورد بحث قرار گرفته باشد. اما اگر به آنچه دیگر همکاران روی آن تمرکز می‌کنند گوش دهید، ممکن است پیشنهادهایی برای زمینه های بهبود یا ایده هایی برای محصولات یا خدمات جدید داشته باشید.S

چه مهارت‌هایی برای مدیران منابع انسانی مورد نیاز است؟

تفکر انتقادی چیست و چگونه آن را تقویت کنیم؟

مهارت های بین فردی

۱۰ مهارت ارتباطی برای موفقیت شغلی

مهارت های مهم کار گروهی

۵ مهارت برتر کارشناس فروش