تعریف شغل کارشناس روابط عمومی ( Public Relations Specialist )

کارشناسان روابط عمومی در حقیقت متخصصین روابط عمومی هستند که به پل ارتباطی بین شرکت‌ها و سازمان‌ها با مشتریان و عموم مردم معروفند. با ایجاد و حفظ روابط دوستانه با رسانه‌های خبری، مصرف‌کنندگان و عموم مردم، در تلاشند تا وجهه خوبی در اذعان عموم برای شرکت ایجاد کنند.

کارشناس روابط عمومی چه وظایفی دارد؟

از وظایف مهم متخصصین روابط عمومی ایجاد یک تصویر مثبت و عمومی مناسب برای کافرما است. متخصصین روابط عمومی با انتشار اطلاعات و خبرهای شرکت در رسانه‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند. همچنین یک پل ارتباطی بین شرکت و مشتریان ایجاد می‌کنند تا مطمئن گردد صدای مشتریان به شرکت می‌رسد.

آیا من برای شغل روابط عمومی مناسب هستم؟

اگر شما شرایط زیر را داشته باشید به احتمال زیاد این شغل مناسب شماست:

  1. شناخت اصول و روش‌های نمایش، تبلیغ محصولات
  2. دانش تولید محتوا و تکنیک‌های انتشار در رسانه‌های گروهی
  3. شناخت اصول و فرایندهای ارائه خدمات مشتری مانند آشنایی به ارزیابی نیازمندیهای مشتری، ارزیابی کیفیت خدمات برای رضایت مشتری
  4. اگر در یکی از تست های روانشناسی زیر شرکت کردید (بهترین تست روانشناسی برای تشخیص این شغل تست هوش هیجانی و نئو است):
  • اگر هوش هیجانی بالایی دارید هر چه بالاتر بهتر و مخصوصا خود شکوفایی ، خود ابرازی، روابط بادیگران ، خویشتن داری ، مدیریت استرس بالایی دارید

 

همین حالا در آزمون هوش هیجانی شرکت کنید

اطلاعات بیشتر در مورد تست هوش هیجانی

  • اگر براساس تست نئو (NEO) شما ، در پنج عامل دارای عامل‌های پایین باشید:
  • روان‌نژندی پایین: تحمل فشار و استرس پایین و خشونت طلبی بسیار پایین
  • برون‌گرایی بالا: نگرش مثبت به تغییرات، صمیمیت، تمایل به جمع‌گرایی بالا، انگیزه، هیجان مثبت متوسط به بالا
  • انعطاف پذیری: احساسات متوسط به بالا
  • دلپذیر‌بودن با تمام عامل هاش بالا باشد.
  • با وجدان بودن: کفایت، خویشتن‌داری، وظیفه‌شناسی بالا باشند ( این عامل به خاطر نوع کار و مسئولیتی که یک کارشناس روابط عمومی دارد، باید عدد بالایی باشد )

 

 

همین حالا در آزمون نئو شرکت کنید

اطلاعات بیشتر در مورد نئو (NEO)

اگر براساس تست کتل صفات بارز شما این صفات بود:

در عامل اول صفات بارز شما جسور، چابکی، تحول‌گرایی، نظم، سرزندگی و در عامل دوم صفات بارز شما برونگرایی، خلاقیت، آرامش، استقلال، کنترل بیرونی و رهبری

 

 

همین حالا در آزمون کتل شرکت کنید

اطلاعات بیشتر در مورد تست روانشناسی کتل

  • اگر MBTI بدید یکی از تیپ های ( ESTP,ESTJ,ENTP,ENTJ,ESFP,ESFJ ) نتیجه شما بشه

همین حالا در آزمون MBTI شرکت کنید

اطلاعات بیشتر در مورد MBTI

  • اگر براساس تست هالند تیپ شغلی شما EAS باشد یعنی:( Enterprising )(متهور)( Artistic )(هنری)( Social )( اجتماعی) هستید. )( با توجه به اینکه تست هالند جزء تست‌های استاندارد وزارت کار آمریکا هست، حتما توصیه می‌کنیم این تست را انجام دهید )

همین حالا در آزمون هالند شرکت کنید

اطلاعات بیشتر در مورد هالند

  1. اگر توانایی خوب گوش دادن و خوب سخن گفتن رو دارید.قدرت مجاب کردن افراد با سخن گفتن یا مناظره موهبتی الهی برای این شغل است!
  2. اگر برای روابط عمومی خارجی می‌خواهید حتما باید مسلط به زبان انگلیسی باشید.

اگر از این 6  آزمایش سر بلند بیرون آمدید، به احتمال قوی این شغل برای شما مناسبه اما اگر هم این توانایی‌ها رو ندارید نگران و ناراحت نباشید همه موارد بالا قابل یادگیره و حتی شخصیت شما با تمرین در طول زمان قابل تغییر است. در ضمن مهم علاقمندی شما در کاری هست که می‌خواهید انجام دهید. شما می‌توانید با انجام تست‌هایی که در اینجا هست شخصیت و علاقمندی خود را پیدا کنید.

اگر دوست دارید در کلاسی برای تقویت توانایی هاتون شرکت کنید در نظر سنجی زیر برای موضوع کلاس آموزشی شرکت کنید  .

همین حالا برای پیش ثبت نام کلاسی که دوست دارید شرکت کنید

چگونه یک کارشناس روابط عمومی خوب استخدام کنیم؟

کارشناس روابط عمومی که سازمان‌ها می‌خواهند استخدام کنند، کسانی هستند که باید انتظارات سازمانی را برآورده کنند. از جمله انتظارات سازمان‌ها و شرکت‌ها این است که متخصصان روابط عمومی باید نگرش‌ها و نگرانی‌های گروه‌هایی که با آنها ارتباط برقرار می‌کنند را درک کنند تا روابط همکاری با آنها را درک کنند.

آنان گزارش‌های مطبوعاتی متناسب با اهداف سازمان را منتشر می‌کنند و با رسانه‌ها و مردم در تعامل داشته باشند. همچنین باید پل ارتباطی را که با مشتریان و هدف‌های سازمان برقرار کنند، به بهترین و موثرترین روش اجرا کنند. این پارامترها باعث می‌شود که انتخاب یک کارشناس روابط عمومی جزء سخت‌ترین انتخاب‌های سازمان باشد. در ادامه با ما باشید تا روش‌ها و شرایط انتخاب کارشناس روابط عمومی را براتون توضیح دهیم.

با کمک از تکنولوژی نوین ATS شما هم می توانید از این الگوهای جدید بهره برداری کنید.

 

بیشتر با فناوری ATS آشنا شوید

یکی از روش‌های توصیه شده و کارامد برای جذب نیروها این است که شرح شغل کامل و جامعی از آن داشته باشیم. زمانی که شرح شغلی مناسبی را داشته باشیم می‌توانیم براساس وظایف و مهارت‌ها، دانش و توانایی‌های مورد انتظار شرایط احراز شغلی را مدنظر قرار دهیم و با استفاده از تکنیک‌های مصاحبه مبتنی بر رفتار و در کنار آن استفاده از تست‌های شخصیتی متقاضی واجد شرایط را انتخاب کنیم.

 

مسئولیت‌ کارشناس روابط عمومی چیست ؟

مسئولیت‌ها و وظایف کارشناس روابط عمومی بستگی به نوع شرکت، اندازه شرکت و مسئولیت‌های شرکت می‌تواند متفاوت باشد. اما اگر قرار باشد یک تصویر عمومی از یک کارشناس روابط عمومی در نظر بگیریم مسئولیت‌ها و وظایف او به شرح زیر است:

  • تهیه و تدوین خبر، بیانیه و اطلاعیه و ارسال و پیگیری انعکاس آن در رسانه‌های گروهی
  • انجام فعالیت‌های هنری در حیطه گرافیک اعم از طراحی، صفحه آرایی بروشورها وغیره
  • نوشتن محتوای اطلاعات عمومی و تبلیغاتی
  • استفاده از رایانه و شبکه‌های اجتماعی برای برنامه‌ریزی و نوشتن مطالب تبلیغی برای شرکت
  • ایجاد و حفظ ارتباط با همکاران مخصوصا دپارتمان‌های بازرگانی و بازاریابی
  • برقرار ارتباط با افراد بیرون سازمانی مانند مردم، سازمان‌های دیگر و نشان دادن وجه مورد نظر شرکت به آنان
  • ایجاد پل ارتباطی دوطرفه با مشتریان سازمان در خصوص محصولات و خدمات ان و رسیدگی به آنان
  • همکاری با واحدهای دیگر در خصوص طراحی و یا ایجاد برنامه‌های کاربردی برای بهتر نشان دادن تبلیغات سازمان

این وظایف را می‌توان جزء وظایفی دانست که در بیشتر سازمان‌ها و شرکت‌ها انتظار دارند.

دانش و فنون موردنیاز و مهارت‌ها ی کارشناس روابط عمومی چیست؟

کارشناسان روابط عمومی معمولا به مدرک لیسانس در روابط عمومی، روزنامه‌نگاری، ارتباطات نیاز دارند و باید مهارت خوبی در زبان انگلیسی داشته باشند.در کنار این‌ها دانشی که نیاز دارند به قرار زیر است:

  • شناخت اصول و روش‌های نمایش، تبلیغ محصولات
  • دانش تولید محتوا و تکنیک‌های انتشار در رسانه‌های گروهی
  • شناخت اصول و فرایندهای ارائه خدمات مشتری مانند آشنایی به ارزیابی نیازمندیهای مشتری، ارزیابی کیفیت خدمات برای رضایت مشتری
  • دانش اصول کسب و کار و مدیریت آن. که شامل مدیریت در برنامه‌ریزی استراتژی، تخصیص منابع، مدل‌سازی و روش رهبری منابع برای انتقال مفاهیم به عموم

توانایی لازم در بخش مهارت ها

در کنار دانش‌های مورد نیاز، کارشناسان روابط عمومی باید ویژگی‌های زیر را هم داشته باشند. در اینجا توانایی های لازم را در این بخش مهارت‌ها گنجاندیم. بنابراین مهارت‌های مورد نیاز به شرح زیر است:

  • مهارت بین فردی : کارشناسان روابط عمومی به طور منظم با مردم و رسانه‌ها برخورد دارند، بنابراین انها باید باز و دوستانه باشند تا یک تصویر مطلوب برای سازمان ایجاد کنند.
  • مهارت‌های سازمانی : اغلب مسئول مدیریت یک رویداد در یک زمان هستند، که نیازمند مهارت‌های سازمانی برتر هستند.
  • مهارت حل مسئله : گاهی اوقات باید توضیح دهند که چگونه یک شرکت یا مشتری در حال رسیدگی به مسائل حساس است. آنها باید از قضاوت خوبی از نحوه گزارش و آنچه گزارش می‌دهند داشته باشند.
  • مهارت صحبت کردن : از آنجایی که کارشناسان روابط عمومی به طور منظم از طرف سازمان خود صحبت می‌کنند، باید هنگام این کار بتوانند موقعیت سازمان را به وضوح توضیح دهند.
  • مهارت نوشتن : در حقیقت کارشناسان روابط عمومی باید قادر به نوشتن گزارشات مطبوعاتی و سازماندهی انها است. آنها باید بتوانن پیام‌های کلیدی را که میخواهند در اختیار مخاطب قرار بگیرد را درک کنند و آنها را به صورت کوتاه و مختصر بنویسند تا توجه خوانندگان و شنوندگان را مشغول به هدف خود کند.
  • توجه به جزئیات : دقت در کا برای حرفه‌ای مانند کارشناس روابط عمومی بسیار ضروری است. توانایی حرفه‌ای برای شرح داستان و یا اتفاقی برای مشتریان از طریق رسانه‌ها به صورت سریع و منظم مستلزم دقت و توجه به جزئیات است.
  • سازگاری با تغییر: چشم‌انداز رسانه‌ها همواره در حال تغییر است. مردم بیش از هر زمان دیگری رسانه‌ها را از طریق برنامه‌ها و رسانه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند. به عنوان کارشناس روابط عمومی باید انعطاف‌پذیر باشید و با این تغییرات سازگار شوید

 

شایستگی‌های عمومی و ویژگی‌های شخصیتی کارشناس روابط عمومی موفق چیست؟

شغل کارشناس روابط عمومی در سال‌های اخیر رشد قابل ملاحضه‌ایی پیدا کرده. زیرا با شروع زیرساخت‌های اجتماعی مانند فیس بوک، لینکداین، توییتر و اینستاگرام به عنوان رسانه‌های جمعی و انتقال سریع ارتباطات این حرفه هم سرعت بالایی پیدا کرده. اما با توجه به نوع حرفه یعنی کارشناس روابط عمومی، شایستگی‌های آن تغییری نکرده و به مانند سابق باید شایستگی‌ها و ویژگی‌های زیر را داشت. فقط نوع و شکل ارتباطی عوض شده است.

  • صداقت و اخلاق در کار:

این شغل نیازمند آن است که رفتارهای صادقانه و اخلاق‌مدار داشته باشید(عالی)

  • توجه به جزییات(جزئی‌نگری):

نیازمند آن است که جزییات در کار را به صورت کامل و دقیق اجرا کند(عالی)

  • روحیه استقلال طلبی:

آنچه که شما در کار نیاز دارید روحیه استقلال طلبی است، بدین صورت که مسئولیت‌های خود را با نظارت کم یا بدون نظارت انجام دهید(خوب)

  • استقامت:

شغل مستلزم آن است که با موانع زیادی مواجه شوید و در این شغل استقامت بالایی از خود نشان دهید(عالی)

  • همکاری:

نیازمند آن است که وظایف را به صورت گروهی انجام داده و از کار گروهی لذت ببرد(عالی)

  • تحمل استرس و فشار کاری(کنترل خشم):

نیازمند آن است که پذیرش انتقاد و برخورد با آرامش داشته باشید و تحمل فشار و استرس بالا در کار را پذیرا باشید(متوسط)

  • اطمینان به خود :

این شغل نیازمند آن است که شخصی با قابلیت اطمینان به نفس بالا انجام وظیفه نماید(عالی)

  • سازگاری :

این شغل نیازمند این است که نسبت به تغییرات مثبت و منفی دیدگاه بازی در محل کار داشته باشید(عالی)

  • خلاقیت:

نیازمند آن است که دارای روحیه خلاقیت و ابتکار در مسئولیت‌ها و چالش‌ها داشته باشید و همچنین نوآوری و تفکر جایگزینی برای ایجاد ایده‌های جدید(عالی)

  • تفکر تحلیلی:

شغل روابط عمومی نیازمند آن است که با استفاده از تجزیه و تحلیل اطلاعات و منطق، مشکلات مربوط به کار را رسیدگی و حل کنید(خوب)

  • رهبری :

نیازمند آن است تمایل به رهبری داشته باشید. و مسئولیت کارهای خود را به عهده بگیرید و در حیطه‌ی کاری خود بدون نیاز به شخص بالاتری مدیریت و رهبری خودر و کارتان را به عهدی بگیرید(خوب)

 

چگونه از تست های روانشناسی برای جذب‌ و استخدام کارشناس بازاریابی استفاده کنیم؟

تمام مسائلی که در بالا ذکر شد قابلیت‌ها، مسئولیت‌ها و ویژگی‌هایی است که باید در کار داشته باشید. اما چطور و چگون می‌توان پارامترهای بالا را سنجید و تعیین کرد که کدام‌ یک از آن‌ها در شخص داوطلب وجود دارد بحثی است که همیشه با مشکلاتی همراه بوده.

آنچه که برای ما تجربه شده است این هست که زمانی برای مشاوره شرکت‌ها کارهای جذب و استخدام و همچنین کارکنان جذب شده آنها را تحلیل و ارزیابی کردیم متوجه مشکلات زیادی در مورد نیروهای جذب شده و روند استخدامی آنها شدیم. توانستیم با انجام تست‌های روان‌شناختی و شخصیت‌شناسی مشکلات مجود را شناسایی کنیم، آنالیز کنیم و راه‌حل‌هایی برای این مشکلات پیشنهاد بدهیم.

در ادامه این مقاله با استفاده از تست‌های هالند، MBTI، کتل، نئو هوش هیجانی و دیگر تست‌ها به شما نشان می‌دهیم که به راحتی میتوان نیروی دلخواه خودمان را جذب کنیم.تمام این تست ها به صورت رایگان برای سازمان هایی که از ATS سنجمان استفاده می کنند موجود است .

 

برای دمو رایگان ثبت نام کنید

هالند(HOLLAND)

تست هالند یا همان تست رغبت‌سنجی شغلی است که نوع علاقمندی شغلی داوطلب را می‌سنجد. هماهنطور که می‌دانید تست هالند براساس 6 معیار سنجیده می‌شود(RIASEC)(واقع‌گرا، جستجوگر، هنری، اجتماعی، جسور، قراردادی)

شغل کارشناس روابط عمومی ( Public Relations ) به قرار زیر است:

باید EAS باشد یعنی:

( Enterprising ) ( جسور ): این افراد به مشاغل و فعالیتهای مدیریتی و نیز رهبری و جهت دهی سایر افراد برای رسیدن به یک هدف مشخص تمایل دارند. مشاغلی که در آنها بتوانند آغازگر و یا مدیر یک پروژه‌ی تجاری باشند و بدون هراس و با پذیرفتن ریسک، تصمیم بگیرند.

( Artistic ) ( هنری ): این افراد آزادانه و بدون پیروی از رویه ، قانون و چارچوب خاصی از خلاقیت خود استفاده می‌کنند و کار را به شیوه خودشان انجام می‌دهند. مشاغلی که باید ظرف یک زمان مشخص و در قالب یک چهارچوب از پیش تعیین شده انجام شوند، مناسب نیست.

( Social )( اجتماعی ): برای این تیپ مشاغلی مهم مناسب است که دائما در ارتباط با دیگران باشند و به آنها کمک کنند،مشاوره و آموزش بدهند، از آنها مراقبت کنندو یا خدماتی را به آنها ارائه کنند.

 

 

همین حالا در آزمون هالند شرکت کنید

اطلاعات بیشتر در مورد هالند

تحلیل تست MBTI

هر کسی میدونه که کارشناس روابط عمومی باید شخصیتی برونگرا داشته باشد. روابط عمومی بالا داشته باشد، منظم و روحیه پیگیری داشته باشد و در کنار این مشخصه‌ها باید خلاقیت رو چاشنی کارش قرار بده

) تیپ‌های مناسبESTP,ESTJ,ENTP,ENTJ,ESFP,ESFJ )

,)

 

همین حالا در آزمون MBTI شرکت کنید

اطلاعات بیشتر در مورد MBTI

 

 

تحلیل نئو(NEO_PI-R)

آزمون نئو از معتبرترین و پرکاربردترین تست‌های شخصیت‌شناسی است که بر پایه مدل پنج عاملی شخصیت تنظیم شده است.در نتایج تست نئو صفات به صورت طیف بیان می‌شود که دقت و صحت نتایج رو بالا میبره.

تست نئو کاربرد گسترده‌ای در زمینه‌های فردی، شغلی، سازمانی و تحلیل رفتار گروه‌های انسانی دارد. در نظریه‌های صفاتی شخصیت، اعتقاد بر اینه که اگه صفات شخصیتی فرد رو بشناسیم، میتونیم رفتارش رو در موقعیت‌های مختلف پیش‌بینی کنیم. با توجه به ویژگی‌های شخصیتی که در بالا ذکر کردیم، باید یک کارشناس روابط عمومی عامل‌های پایین را داشته باشد:

روان‌نژندی پایین: تحمل فشار و استرس پایین و خشونت طلبی بسیار پایین

برون‌گرایی بالا: نگرش مثبت به تغییرات، صمیمیت، تمایل به جمع‌گرایی بالا، انگیزه، هیجان مثبت متوسط به بالا

انعطاف‌یذیری: تخیل و زیبایی‌پسندی بالا، احساسات  متوسط

دلپذیر‌بودن با تمام عامل هاش بالا باشد.

با وجدان بودن: کفایت، خویشتن‌داری، وظیفه‌شناسی بالا باشند ( این عامل به خاطر نوع کار و مسئولیتی که یک کارشناس روابط عمومی دارد، باید عدد بالایی باشد )

 

 

همین حالا در آزمون نئو شرکت کنید

اطلاعات بیشتر در مورد نئو (NEO)

تحلیل تست کتل(CATTELL)

آزمون 16 عاملی کتل همچون سایر آزمون‌های روان‌شناختی بر پایه فرضیه‌هایی ساخته شده‌اند که ویژگی‌های شخصیتی انسان را در موقعیت‌های گوناگون می‌سنجد. این تست را کتل با بهره‌گیری از فهرست ویژگی‌های شخصیت که توسط آلپورت تدوین شده بود؛ این آزمون را طی بررسی‌های طولانی و گوناگون ساخته است.

این آزمون برای پیش‌بینی رفتار واقعی فرد در شرایط معین کاربرد دارد. یکی از ویژگی‌های منحصر به‌فرد این آزمون شخصیتی، توانایی آن در زمینه سنجش میزان هوش به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در چگونگی پاسخ فرد به محرک‌های بیرونی و درونی در شرایط گوناگون است.

یک کارشناس روابط عمومی باید صداقت و اخلاق در کار داشته باشد، روحیه استقلال طلبی داشته باشد، جزئی نگر، روحیه همکاری و همچنین خلاقیت داشته باشد. بنابراین باید:

براساس کتل اگر صفات بارز سلطه‌گری، جسور، چابکی، تحول‌گرایی، نظم، سرزندگی و برونگرایی، خلاقیت، آرامش، استقلال، کنترل بیرونی و رهبری را داشته باشد، بیشتر احتمال تطابق شغلی خواهد داشت.

 

همین حالا در آزمون کتل شرکت کنید

اطلاعات بیشتر در مورد تست روانشناسی کتل

هوش هیجانی(Bar-On)

هوش هیجانی یا همان EQ نوع دیگری از باهوش بودن است که به درک احساسات خود و دیگران برای تصمیم گیری مناسب در زندگی اشاره دارد.

اگر هوش هیجانی بالایی دارید و مخصوصا خود شکوفایی ، خود ابرازی، روابط بادیگران ، خویشتن داری ، مدیریت استرس بالایی دارید. میزان دقت بالای سنجش این صفات توسط تست هوش هیجانی باعث درک بهتر از خودمون خواهیم شد.

 

 

همین حالا در آزمون هوش هیجانی شرکت کنید

اطلاعات بیشتر در مورد تست هوش هیجانی

مقاله “کارشناس روابط عمومی چیست؟”

برای دریافت فایل PDF ، روی گزینه زیر کلیک کنید