hiting

سامانه استخدام
برای دریافت دمو

کلیک کنید

زمانی که شما کارجویان را غربالگری کرده‌اید، زمان مناسبی است تا فرد مناسب برای این شغل را شناسایی کنید. ما برای کمک به شما در این مقاله و مقاله‌های آینده برترین سوالات مصاحبه را بر اساس نقش تقسیم بندی کرده‌ایم. با استفاده از این سوالات شما می‌توانید مهارت‌های سخت، مهارت‌های نرم و هوش رفتاری را ارزیابی کنید. همچنین می‌آموزید در پاسخ‌های داوطلبان به چه نکاتی توجه کنیم.

کارشناس امور مالی

کارشناسان امور مالی، افرادی هستند که به امور سرمایه‌گذاری، مالی و حسابداری شرکت آگاه هستند. سه نوع از متخصصان مالی عبارتند از: مشاوران مالی شخصی، تحلیلگران مالی و مدیران مالی. چشم انداز شغلی و حقوق در بین این حرفه ها متفاوت است. متخصصان مالی از دانش قوانین مالی، حسابداری و مالیاتی برای ارائه خدمات مالی استفاده می‌کنند. افراد واجد شرایط می‌توانند در امور مالی شخصی، امور مالی شرکت یا هر دو کمک کنند. متخصصان مالی باید مهارت‌های تحلیلی و خدمات مشتری قوی داشته باشند.

برای مطالعه مطالب بیشتر کلیک کنید

سوالات مصاحبه برای متخصصان امور مالی

چه چیزی یک حرفه ای خوب در امور مالی را می سازد؟  و چگونه آنها را تشخیص می‌دهید؟ این سوالات مصاحبه به شما کمک می‌کند توانایی و مهارت را در استخدام مالی بعدی خود شناسایی کنید. در اینجا، سوالاتی برای کمک به ارزیابی مهارت‌های سخت، هوش رفتاری و مهارت‌های نرم یک کارجو خواهید یافت.

سوالات مصاحبه مهارت‌های سخت برای کارشناس امور مالی

سوالات مهارت‌های سخت که باید از کارشناس امور مالی بپرسید:

1. هنگام تصمیم‌گیری برای تامین مالی بابت بدهی در مقابل سرمایه، چه عواملی باید در نظر گرفته شود؟

بدهی و حقوق صاحبان سرمایه دو شکل اصلی تامین مالی شرکت هستند و هر کدام مزایا و معایبی دارند. به عنوان مثال، در حالی که تأمین مالی سهام به این معنا سودمند است که هیچ تعهد بازپرداخت یا بهره ای در وجوه وجود ندارد. اما کنترل مالکان اصلی سهام را کاهش می‌دهد. و در حالی که بدهی کنترل بیشتری را فراهم می‌کند، ولی خطرات بیشتری مانند ورشکستگی نیز به همراه دارد.

برای چه چیزی پاسخ را گوش کنیم:

کارجویان باید در بحث درباره این مفاهیم مالی مسلط باشند و دانش دقیقی درباره‌ی جوانب مثبت و منفی هر یک از آن‌ها نشان دهند. پاسخ‌های برتر بر اهداف شرکت تأکید می‌کنند (مثلاً بدهی به مدیریت کمک می‌کند تا کنترل خود را حفظ کند).

2. کدام روش به عنوان بهترین روش و سنگ بنای یک مدل مالی خوب است؟

یک مدل مالی خوب، خلاصه‌ای از هزینه‌ها و درآمدهای یک شرکت است که در قالب صفحه گسترده ارائه می‌شود. این مدل‌ها به شرکت‌ اجازه می‌دهند تا تأثیر یک رویداد آینده را تعیین کنند. همچنین به هدایت فرآیند تصمیم‌گیری کمک می‌کند. انواع مختلفی از مدل‌های مالی وجود دارد، اما آنها یک هدف مشترک دارند: جمع‌آوری داده‌ها برای آگاه کردن استفاده‌کنندگان.

برای چه چیزی پاسخ را گوش کنیم:

پاسخ‌ها باید بر اهمیت نمایش اطلاعات پیچیده به صورت واضح و یکپارچه تاکید کنند. کارجویان باید کدگذاری رنگ، قابلیت بررسی متقاطع و توانایی تولید داشبورد گرافیکی برای نمایش آسان معیارهای کلیدی را ذکر کنند.

3. چه عواملی یک شرکت را به ادغام یا خرید یک شرکت دیگر سوق می‌دهد؟

یک کارشناس امور مالی واقعی می‌داند که هر شرکت دلایل مختلفی برای انعقاد قرارداد ادغام یا خرید (M&A) دارد. این بدان معناست که هیچ پاسخ ساده‌ای برای این سوال وجود ندارد، اما متخصصان مالی واجد شرایط نباید برای بحث درباره برخی از عوامل کلیدی در بیشتر موارد، مشکلی داشته باشند.

برای چه چیزی پاسخ را گوش کنیم:

پاسخ ها ممکن است شامل اشتراک منابع، کنترل درصد بیشتری از سهم بازار و حذف رقابت مستقیم باشد. نامزدهای برتر همچنین ممکن است در بیان عواملی که منجر به توافقنامه M&A موفقیت‌آمیز می‌شود، به مواردی مانند: فرهنگ‌‌های سازمانی سازگار ، اشاره کنند.

سوالات مصاحبه مهارت‌های رفتاری برای کارشناس امور مالی

سوالات مهارت‌های رفتاری برتر که باید از متخصصان امور مالی بپرسید:

1. از زمانی به من بگویید که در محل کار دچار اختلاف نظر و دیدگاه  بودید. چی شد؟ چگونه این موضوع را مدیریت کردید؟

اختلاف نظر و دیدگاه‌های متفاوت فقط در تجارت رایج نیست. تفاوت دیدگاه‌ها به ایجاد گفتمان سالم کمک می‌کنند. شما می‌خواهید بدانید که متقاضی پست در شرکت شما می‌تواند درایت داشته باشد، از سوی دیگر آنها  باید برای دفاع از عقاید خود رغبت داشته باشند. به خصوص اگر مطمئن باشند که این موضوع به نفع شرکت است.

برای چه چیزی پاسخ را گوش کنیم:

به دنبال کاندیداهایی باشید که قبل از موضع گیری، همه حقایق مرتبط را جمع آوری می‌کنند، نه اینکه به صورت تکانشی عمل کنند. هنگام پاسخ دادن به نگرش نامزدها توجه کنید، لحن از خود راضی یا ناامید ممکن است یک پرچم قرمز باشد.

2. یکی از سخت‌ترین چالش‌هایی که تا به حال در محل کار با آن روبرو بوده‌اید را شرح دهید.

هر فردی زمانی با چالش‌های مهمی روبرو بوده یا شکست خورده است. اما روشی که افراد با این موانع کنار می‌آیند می‌تواند چیزهای زیادی در مورد شخصیت آنها به شما بگوید. در امور مالی، توانایی مدیریت فشار یک شرط ضروری است. این سوال می تواند به شما کمک کند تا ارزیابی کنید که آیا نامزد شما توانایی تحمل فشار را دارد و از سوی دیگر از این فشار قویتر از قبل بیرون می‌آید.

برای چه چیزی پاسخ را گوش کنیم:

پاسخ‌های خوب ممکن است بر روی داده‌های ناقص، یک مدیر محافظه‌کار یا یک ضرب‌الاجل غیرواقعی تمرکز کنند. اگر کارجو تمایلی برای به اشتراک گذاشتن چالش‌هایش ندارد یا ادعا می‌کند که واقعاً هرگز با آن مواجه نشده است، این می تواند نشانه بدی باشد.

3. در مورد زمانی به من بگویید که آنچه مدل مالی ارائه می‌داد از دید شما باید مورد بررسی عمیق‌تر قرار می‌گرفت.

کارشناس امور مالی واجد شرایط اعداد را می‌خوانند ولی متخصصان مالی خبره، درک ذاتی و جامعی از آن‌ها دارند. روی کاغذ، اعداد و ارقام می‌توانند خوب یا حتی خیلی خوب به نظر برسند، اما استخدام جدید شما در حالت ایده‌آل حسی شهودی برای زمانی که همه چیز جمع نمی‌شود، خواهد داشت، افراد حرفه‌ایی در انجام کار برای بررسی مجدد تردیدی ندارند.

برای چه چیزی پاسخ را گوش کنیم:

در پاسخ‌ها ممکن است به عواملی مانند پیش‌بینی‌ها اشاره شود که بیش از حد خوش‌بینانه به نظر می‌رسند یا  رقابت‌های تهدید کننده‌ی قریب‌الوقوع دست کم گرفته شده است. نامزدهای خبره، حس قوی از آنچه که معیارها و اهمیت عوامل کیفی را هدایت می کند، نشان می دهند.

سوالات مصاحبه مهارت‌های نرم برای کارشناس امور مالی

چگونه متخصصان امور مالی را برای مهارت های نرم بررسی کنیم:

1. تصور کنید شما مدیر مالی این شرکت بودید. نگرانی‌های بلند مدت شما چه خواهد بود؟

داشتن دیدگاه درباره‌ی نگرانی‌های بلند مدت، می‌تواند به شما در ارزیابی پتانسیل رهبری و تفکر استراتژیک یک نامزد کمک کند. حتی اگر اطلاعات زیادی در مورد وضعیت مالی شرکت شما نداشته باشند، باید بتوانند دانش خود را از بازار برای مشخص کردن نگرانی‌های کلیدی و برجسته کردن برخی از استراتژی‌هایی که روی آنها تمرکز می کنند، به کار گیرند.

برای چه چیزی گوش کنیم:

به دنبال نامزدهایی باشید که می‌توانند به سرعت یک نمای کلی از وضعیت مالی شرکت ارائه دهند. پاسخ‌های برتر به هر یک از سه صورت‌های مالی – صورت سود و زیان، ترازنامه و صورت جریان‌های نقدی اشاره می‌کنند.

2. اگر بتوانید در حال حاضر در یک شرکت سرمایه گذاری کنید، کدام شرکت بود؟

ارزیابی سلامت مالی و آینده شرکت‌ها یکی از نقش های کلیدی یک مدیر مالی یا اجرایی است. با این سوال، شما علاقه مند به این نیستید که نامزد چه سهامی را برای مبادله انتخاب می‎کند، بلکه به فرآیند فکری پشت آن علاقه‌مند هستید. نامزدی که علاقه زیادی به امور مالی دارد، می‌خواهد در صحنه حضور داشته باشد، بنابراین احتمالاً قبلاً به این سؤال فکر کرده‌اند.

برای چه چیزی گوش کنیم:

به دنبال نامزدهایی باشید که دانش تخصصی دارند و کنجکاوی در مورد معیارهای کمی و کیفی نشان می‌دهند. پاسخ‌های قوی نمایانگر توانایی نامزد در بیان افکار خود به صورت متقاعد کننده است.

3. زمانی را در حرفه خود توصیف کنید که مجبور بودید به عنوان بخشی از یک تیم با افرادی که در امور مالی حرفه ای نیستند کار کنید. آیا از این تجربه لذت بردید و نتیجه چه بود؟

کارشناس امور مالی فقط با کارمندان بخش مالی کار نمی‌کنند. آنها باید با تیم‌های حقوقی و واحد تطبیق برای گزارش‌دهی، و با مدیریت و هیئت مدیره برای تجزیه و تحلیل عملکرد و کمک به ترسیم آینده شرکت کار کنند. کار تیمی و مهارت های ارتباطی برای انجام کار بسیار مهم است.

برای چه چیزی پاسخ را گوش کنیم:

به دنبال پاسخ هایی باشید که تعهد به همکاری و ارتباطات قوی را برجسته می‌کند. اگر کارجو خود را به عنوان قهرمان معرفی کند و برای اعضای تیم ارزشی قائل نباشد، ممکن است بازیکن تیم نباشد.

پیشنهاداتی برای مطالعه بیشتر:

سوالات مصاحبه شغلی بر اساس نقش – مدیر فروش

سوالات مصاحبه شغلی بر اساس نقش – حسابدار

تجزیه و تحلیل سرمایه انسانی

مدیریت بحران چیست؟

تأثیر ATS در بهبود استخدام

تأثیر ATS در فرآیند مصاحبه

برای دریافت فایل word و pdf کلیک کنید