پنج ویژگی بزرگ شخصیت: یافتن شغل مناسب برای شما

کارفرمایان گاهی اوقات از آزمون‌ پنج ویژگی بزرگ شخصیت برای تعیین شایستگی یک نامزد برای یک موقعیت استفاده می‌کنند. این تست تعیین می‌کند چه چیزی باعث انگیزه کارکنان و نحوه واکنش آنها در موقعیت‌های محل کار می‌شود. در اواسط قرن بیستم، محققان مدل ویژگی‌های شخصیتی پنج بزرگ را توسعه دادند که گشودگی، وظیفه‌شناسی، برون‌گرایی، موافق بودن و روان‌رنجوری را می‌سنجد.

پنج ویژگی شخصیتی بزرگ چیست؟

پنج ویژگی شخصیتی بزرگ مجموعه‌ای از توصیف ویژگی‌های شخصی شما، از جمله احساسات و نحوه عملکرد شما در موقعیت‌های خاص است. اگرچه احتمالاً تمایل بیشتری به یک ویژگی خاص دارید، اما شخصیت شما حاوی ترکیبی از موارد زیر است:

باز بودن:

 اگر در باز بودن امتیاز بالایی کسب کنید، احتمالاً موقعیت‌های جدید و هیجان انگیز را ترجیح می‌دهید. شما برای دانش ارزش قائل هستید و احتمالاً دوستان و خانواده شما را کنجکاو و روشنفکر توصیف می‌کنند.

وظیفه شناسی:

اگر فردی وظیفه شناس هستید، نظم و انضباط زیادی دارید و فراتر از انتظارات دیگران هستید. تمرکز قوی دارید و نظم و فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده را به خودانگیختگی ترجیح می‌دهید.

برون‌گرایی:

برون‌گراها در موقعیت‌های اجتماعی رشد می‌کنند. اگر در برون‌گرایی امتیاز بالایی دارید، عمل‌گرا هستید و از فرصت همکاری با دیگران قدردانی می‌کنید.

توافق پذیری:

نمره بالا در موافق بودن نشان می‌دهد که شما نسبت به دیگران با ملاحظه، مهربان و دلسوز هستید. به‌عنوان یک فرد موافق، دوستان و همکاران احتمالاً به دنبال شرکت در فعالیت‌های گروهی هستند، زیرا در سازش و کمک به دیگران مهارت دارید.

روان رنجورخویی:

اگرچه این معیار معمولاً اضطراب و بدبینی را نشان می‌دهد، برخی از آزمون‌ها بر نمرات پایین تمرکز می‌کنند که محققان آن را ثبات عاطفی می‌نامند. این معیار می‌تواند به این معنا باشد که شما دیدگاه امیدوارکننده‌تری نسبت به شرایط خود دارید. به عنوان یک فرد کم عصبی یا از نظر عاطفی با ثبات، دیگران احتمالاً آرامش و انعطاف‌پذیری شما را در طول چالش‌ها تحسین می‌کنند.

تست شخصیتی بیگ فایو

اگرچه می‌توانید در حضور یک روانسنج دیده در یک تست شخصیتی بیگ فایو شرکت کنید، بسیاری از تست های شخصیت به صورت آنلاین در دسترس هستند.

تست بیگ فایو (Big 5)، تست شخصیت شناسی 5 عاملی نئو (NEO)
آزمون شخصیت‌شناسی نئو NEO_FFI
آزمون شخصیت‌ها از آزمون‌های جامعی است که پنج جنبه یا محدوده اصلی شخصیت و ویژگی‌های مرتبط با این جنبه‌ها را می‌سنجد.
مدت زمان لازم: 15 دقیقه
تعداد سوال: 60 سوال
23500 تومان
شرکت در آزمون

آزمون شخصیتشناسی نئو NEO_PI-R
مدت زمان لازم:40 دقیقه
تعداد سوال: 240 سوال
39500 تومان
شرکت در آزمون

این پرسشنامه‌ها از شما می‌خواهند که در مقیاسی از یک (کاملاً مخالفم) تا هفت (کاملاً موافقم) امتیاز دهید که گزاره‌های مختلف چقدر شما را توصیف می‌کنند. برای تمام این آزمون‌ها، هر سؤال به یکی از پنج ویژگی بزرگ مربوط می‌شود. برخی از سؤالات نمره‌گذاری معکوس دارند. به عنوان مثال، «بی نظم، بی دقت» معیار معکوس وظیفه‌شناسی است. اگر آزمون را روی کاغذ بزنید، نمرات خود را می‌شمارید و میانگین می‌گیرید، که تعادل پنج بزرگ را در شخصیت شما آشکار می‌کند. با این حال، اکثر تست های آنلاین، پاسخ های شما را برای شما نمره می‌دهند. R