چگونه در طول مصاحبه بر نقاط قوت شخصی خود تأکید کنید

مصاحبه‌ها فرصتی است تا به کارفرمایان بگویید که چرا بهترین نامزد برای این شغل هستید. برای انجام این کار، در مورد نقاط قوت شخصی خود و اینکه چرا آنها شما را واجد شرایط منحصر به فرد برای موفقیت در نقش می‌کنند، فکر کنید. در این مقاله، راه‌هایی را توضیح می‌دهیم که می‌توانید نقاط قوت خود را شناسایی کرده و آنها را در سوالات متداول مصاحبه ادغام کنید.

اهمیت تاکید بر نقاط قوت شخصی

قبل از مصاحبه، چند اقدام برای آماده شدن باید انجام دهید. یکی از مهم‌ترین مراحل این است که نقاط قوت، مهارت‌ها و ویژگی‌های خود را بررسی کنید زیرا به شرح شغلی که برای آن مصاحبه می‌کنید مربوط می‌شود. هدف شما در طول مصاحبه این است که توضیح دهید چرا مجموعه مهارت‌های شما برای آنچه آنها نیاز دارند بهترین است، چرا دارای فرهنگ خوبی برای شرکت و تیم آن هستید و چه چیزی شما را واجد شرایط منحصر به فرد برای موفقیت در نقش می‌کند.

اگر در مورد نقاط قوت خود مطمئن نیستید، چند تمرین فکری وجود دارد که به شما در شناسایی آنها کمک می‌کند:

چیزهایی که از آنها لذت می‌برید را یادداشت کنید

چند دقیقه وقت بگذارید تا فعالیت‌هایی را که از انجام آن‌ها بیشتر لذت می‌برید و به طور طبیعی برایتان به وجود می‌آیند را شناسایی کنید، سپس به مؤلفه‌های زیربنایی که این تجربیات را لذت‌بخش می‌کنند، فکر کنید. بررسی کنید که آیا مهارت‌ها یا الگوهای مشترکی بین آنها وجود دارد یا خیر. به عنوان مثال، اگر از انجام جدول کلمات متقاطع برای کاهش استرس لذت می‌برید، ممکن است یک متفکر انتقادی قوی و حل کننده مشکل باشید.

بازخوردهایی که از دیگران دریافت کرده‌اید را در نظر بگیرید

به زمان‌هایی فکر کنید که مردم چیزی را به شما می‌گفتند که در مورد شما دوست دارند یا تحسین می‌کنند، مانند مهارت‌های ارتباطی شما یا اینکه چقدر خوب یک تیم را سازماندهی و رهبری می‌کنید. همچنین می‌توانید هر زمان که پاداش، ارتقاء یا شناسایی دیگری دریافت کرده‌اید و اینکه چه مهارت‌هایی به شما اجازه می‌دهد به آنجا برسید را در نظر بگیرید.

در یک آزمون آنلاین شرکت کنید

سایت‌هایی که در کاریابی کمک می‌کنند، اغلب آزمون‌های مهارت و استعداد در دسترس دارند تا به شما در شناسایی نقاط قوت خود کمک کنند.

برای دیدن تست‌های روانشناسی آنلاین سنجمان کلیک کنید

تست آنلاین نئو

آزمون آنلاین کتل

تست شخصیت مایرز-بریگز MBTI

آزمون شخصیت دیسک DISC

هوش هیجانی بار-آن

به نقاط قوت الگوهای خود فکر کنید

به الگوهای شخصی و حرفه‌ای خود فکر کنید. ببینید که کدامیک از نقاط قوت آنها را تحسین می‌کنید و آیا هیچ کدام از ویژگی‌ها را در خود مشاهده می‌کنید؟ شناسایی نقاط قوتتان فهرستی از گزینه‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید در طول فرآیند مصاحبه از آن‌ها استفاده کنید و آنها را با مصاحبه‌کنندگان به آسانی به اشتراک گذارید.

چگونه نقاط قوت خود را در مصاحبه برجسته کنیم

هنگامی که نقاط قوت خود را شناسایی کردید، تمرین کنید تا آنها را در پاسخ به سوالات رایج مصاحبه بگنجانید. در اینجا دو استراتژی برای تهیه یک پاسخ تاثیرگذار با تکنیک پاسخ مصاحبه STAR  (موقعیت، وظیفه، اقدام، نتیجه) ارائه شده است.

در حالی که این فرمت پاسخ را می‌توان تقریباً برای هر سؤال مصاحبه پایان باز اعمال کرد، نمونه پاسخ های زیر در پاسخ به این سؤال است: “بزرگترین نقاط قوت شما چیست؟”

روی کیفیت تمرکز کنید نه کمیت

سه تا پنج نقطه از نقاط قوت فردی خود را برای تمرکز بر روی آنها انتخاب کنید و هنگام مصاحبه پاسخ هایی را برای آنها آماده کنید. مهارت های مورد نیاز در صنعت خود را در نظر بگیرید و نقاط قوت شخصی را که مکمل آنها هستند شناسایی کنید.

مثال: «من معتقدم تمایل من به ابتکار عمل، همراه با مهارت‌های ارتباطی و سازمانی، سه نقطه قوت من است. در حالی که تابستان گذشته دوره کارآموزی خود را به پایان رساندم، توانستم به مدیریت حساب‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی کمک کنم. من می‌خواستم مطمئن شوم که همه اعضای تیم استراتژی ما را درک کرده‌اند و در مورد لحن و پیامی که می‌خواهیم ارائه کنیم، توافق دارند. من یک ایمیل هفتگی برای هر حساب راه اندازی کردم که برای همه اعضای تیم ارسال می‌شد و آنها را به روز نگه می‌داشت و در عین حال بازخوردها را تشویق می‌کرد. ایمیل به اندازه کافی مفید بود که آنها این روش را ادامه دادند و آن را به مسئولیت‌های کارکنان تمام وقت اضافه کردند.

با داستان‌های شخصی از نقاط قوت خود پشتیبانی کنید

داستان‌هایی را که می‌توانید برای نشان دادن تجربیات قبلی به اشتراک بگذارید، شناسایی کنید. با پاسخ مستقیم به سوال شروع کنید، سپس آن را با بیانیه شخصی دنبال کنید.

مثال: «کنجکاوی من یکی از بزرگترین نقاط قوت من است. وقتی پروژه جدیدی را شروع می‌کنم، از پرسیدن سوالاتی از مشتریان در مورد سرگرمی‌ها و سوابق آنها لذت می‌برم. این به من کمک می‌کند تا ارتباط شخصی با آنها برقرار کنم و در عین حال ارتباط را آسان و سازنده نگه دارم. من می‌دانم که برقراری روابط با کیفیت با مشتریان برای یک برنامه فروش و در کل شرکت چقدر مهم است، و احساس می‌کنم به خوبی با شرایط جوی شما سازگار خواهم بود.

زمانی را به فکر کردن در مورد چگونگی پاسخ دادن به یک سؤال «نقاط قوت شخصی» اختصاص دهید، چندین پاسخ را برنامه ریزی کنید و ارائه آنها را تمرین کنید.

پاسخ‌های اصلی به سوالات معمولی ارائه دهید

در حالی که هر مصاحبه متفاوت است، بسیاری از کارفرمایان از برخی از سوالات مشابه برای شناخت بهتر نامزدهای خود استفاده می‌کنند. آماده کردن نکات کلیدی از قبل در پاسخ به این سوالات می‌تواند به شما کمک کند در طول مصاحبه احساس آرامش و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. در اینجا چند نمونه از سوالات مصاحبه همراه با پاسخ آورده شده است:

1. از خودتان بگویید

این اغلب اولین سوال مصاحبه و اولین فرصت شما برای معرفی نقاط قوت شخصی خود به مصاحبه‌کننده است. پاسخی تهیه کنید که به طور خلاصه به تاریخچه حرفه‌ای شما، دستاوردهایی که بیشتر به آنها افتخار می‌کنید و اهداف شغلی مرتبط بپردازد. مصاحبه کننده از قبل رزومه شما را دارد، بنابراین اطلاعاتی را که هنوز در مورد شما ندیده یا نشنیده است در اختیار او قرار دهید.

مثال: «به‌عنوان یک مدیر منابع انسانی، شش سال گذشته را صرف مدیریت تمام حوزه‌های عملکرد منابع انسانی، از جمله استخدام، آموزش و مزایای یک شرکت کرده‌ام. من از این زمان برای توسعه مهارت‌های مدیریتی استفاده کرده‌ام. من از حل مسائل مشتری و مدیریت تیم ها لذت می‌برم. در حالی که من عاشق شغل فعلی‌ام هستم، اما آماده هستم تا چالش‌هایی را که با رهبری یک تیم بزرگ همراه است، انجام دهم. حمایت از دیگران در مقام رهبری یکی از اشتیاق‌های دیرینه من بوده و چیزی است که می‌خواهم زمان و مهارت‌هایم را روی آن متمرکز کنم.

2. بزرگترین نقاط قوت شما چیست؟

هنگامی که مصاحبه‌کنندگان در مورد بزرگترین نقاط قوت شما می‌پرسند، آنها می‌خواهند بدانند که چگونه نقاط قوت شما می‌تواند به موفقیت سازمان آنها کمک کند. برای بررسی لیست مسئولیت‌ها در شرح شغل وقت بگذارید تا بتوانید پاسخ خود را به درستی تنظیم کنید.

مثال: «من واقعاً معتقدم که اخلاق کاری قوی من بزرگترین نقطه قوت من است. وقتی به یک ضرب‌الاجل متعهد می‌شوم، هر کاری را که لازم است انجام دهم تا آن را با کیفیت انجام دهم، انجام می‌دهم. به عنوان مثال، ماه گذشته ما پیشنهادی داشتیم، اما اطلاعاتی را دیر از تیم خود دریافت کردیم. من تمام شب را کار کردم تا پیشنهاد را نهایی کنم تا آن را به موقع به مشتری تحویل دهم.

3. بزرگترین نقطه ضعف شما چیست؟

مصاحبه‌کنندگان احتمالاً در مورد بزرگترین ضعف شما نیز سؤال خواهند کرد. در مورد یک کاستی واقعی صادق باشید و مراحلی را که برای بهبود انجام می دهید به اشتراک بگذارید.

مثال: «من گاهی اوقات با عجله کارهایم را انجام می‌دهم تا بتوانم سریع آن‌ها را کامل کنم و به سراغ مورد بعدی در لیستم بروم. دارم یاد می‌گیرم که برای تأکید بیشتر بر کیفیت به جای کمیت، زمان بگذارم و به عقب برگردم. با انجام این کار، راه‌هایی پیدا کرده‌ام که هم مؤثر و هم کارآمد باشم.»

4. چگونه تعارضات را مدیریت می‌کنید؟

هنگامی که یک مصاحبه‌کننده از شما می‌پرسد که چگونه تعارض، کار تیمی یا رهبری را مدیریت می‌کنید، آنها نمونه‌های خاصی از تجربه را می‌خواهند تا بتوانند نحوه برخورد شما با یک موقعیت مشابه در سازمانشان را بسنجند. از مواقعی که مجبور بودید با تعارض در محل کار روبرو شوید، نمونه‌هایی را آماده کنید. موقعیت و نحوه مدیریت آن را توضیح دهید و نتیجه نهایی را درج کنید.

مثال: «وقتی تعارض پیش می‌آید، بهترین کاری که می‌کنم اینست که دیدگاه طرف مقابل را در نظر بگیرم و با آرامش ارتباط برقرار کنم تا زمانی که حل شود. زمانی که به عنوان مدیر یک فروشگاه بزرگ کار می‌کردم، یک خانم مسن درخواست کردم که لباسی را تعویض کند. معمولاً، حتی بدون رسید، این تعویض جنس‌ها امکان‌پذیر است، با این تفاوت که این لباس از اجناس ما نبود. من این را برای مشتری توضیح دادم و او قبل از خروج از فروشگاه بسیار ناراحت شد.

مدت کوتاهی بعد، خانم جوانی وارد شد و خواست که با من صحبت کند. او توضیح داد که خانم مسن، مادرش بود که از زوال عقل رنج می‌برد و اغلب به راحتی گیج می‌شود. او گفت که وقتی مادرش به خانه آمد، بعد از مدتی آرام شد و متوجه شد که چه اتفاقی افتاده است، خجالت کشید. توضیح دادم که کاملا متوجه شدم و تجربیات مشابهی با مادرم داشتم. مادر و دختر همچنان مشتریان دائمی فروشگاه هستند و زمانی که کار می‌کنم به دنبال من خواهند بود.

5. چرا باید شما را استخدام کنیم؟

به طور کلی، این یکی از آخرین سؤالاتی است که مصاحبه کنندگان می‌پرسند و فرصتی است تا تأثیری قدرتمند و ماندگار بر آنها بگذاریم. از مهارت های مشخصی که در شرح شغل مشخص شده است استفاده کنید و مثال‌هایی از اینکه چگونه نقاط قوت شخصی شما به شما اجازه موفقیت می‌دهد ارائه دهید.

مثال: «بر اساس تحقیقاتی که انجام داده‌ام و بحث امروز ما، سازمان شما به دنبال یک دستیار اداری با مهارت‌های بین فردی و فنی قوی است. توانایی‌های ارتباطی من در ایجاد ایمیل‌های مشتری، صحبت با مشتریان از طریق تلفن و در حین ارائه شفاهی مفید خواهد بود. من همچنین به چندین برنامه نرم افزاری فعلی، از جمله آفیس و سیستم‌های مدیریت محتوا مسلط هستم. من معتقدم تجربیات من به خوبی با ماموریت شرکت شما مطابقت دارد و می‌توانم مجموعه‌ای از مهارت‌ها را به سازمان شما بیاورم.”

وقت گذاشتن برای برنامه‌ریزی پاسخ‌ها برای سؤالات معمول مصاحبه، احتمالاً شما را در مصاحبه مطمئن‌تر می‌کند و به شما کمک می‌کند از اشتباهات رایج جلوگیری کنید. R

مطالب مرتبط:

چرا کارفرمایان در مصاحبه سوالات عجیب می‌پرسند؟

راهکارهای غلبه بر اضطراب مصاحبه شغلی

سوال مصاحبه: «چرا این شغل؟»

سؤالات مصاحبه درباره سابقه کاری (همراه با نمونه پاسخ)