متخصص منابع انسانی در مقابل کارشناس منابع انسانی: تفاوت در چیست؟

متخصصان منابع انسانی تمام وظایف مربوط به کارمندان را برای شرکت‌ها انجام می‌دهند. آنها در نهایت مسئول تبدیل شرکت به مکانی لذت‌بخش برای کار و انجام بسیاری از وظایف اداری هستند. عناوین شغلی و سطوح شغلی بی‌شماری در زمینه منابع انسانی وجود دارد، و یادگیری در مورد هر یک از آنها می‌تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا این رشته برای شما مناسب است یا خیر. در این مقاله تفاوت بین یک متخصص منابع انسانی و یک کارشناس منابع انسانی را توضیح می‌دهیم و به سوالات متداول در مورد این دو شغل پاسخ می‌دهیم.

کارشناس منابع انسانی چیست؟

یک کارشناس منابع انسانی فردی با طیف وسیعی از مهارت‌ها است که می‌تواند چندین مسئولیت منابع انسانی را انجام دهد. همچنین ممکن است تمام وظایف منابع انسانی را برای یک کسب و کار انجام دهد یا با تیمی تحت نظر یک مدیر کار کند. مسئولیت‌های آن‌ها ممکن است برای رسیدگی به نیازهای مختلف کسب‌وکارشان روز به روز تغییر کند. به عنوان مثال، یک کارشناس می‌تواند یک روز را به کارمندان جدید اختصاص دهد و روز بعد را به سؤالات مربوط به مزایای کارکنان فعلی بپردازد. همچنین با کارکنان برای حل اختلافات محل کار و توزیع سیاست ها همکاری می‌کنند. اگر از تنوع در روزهای کاری خود لذت می برید، ممکن است از کارشناس منابع انسانی لذت ببرید.

متخصص منابع انسانی چیست؟

متخصص منابع انسانی فردی است که برای کار در حوزه خاصی از منابع انسانی، مانند مدیریت مزایا، آموزش دیده است. این افراد معمولاً قبل از اینکه تصمیم بگیرند در حوزه خاصی از منابع انسانی متخصص شوند، به عنوان متخصص منابع انسانی آموزش دیده‌اند. اکثر متخصصان منابع انسانی بخشی از یک تیم بزرگتر از متخصصان منابع انسانی هستند که شامل سایر متخصصان، کارشناسان و مدیران می شود. مسئولیت‌های متخصصان منابع انسانی معمولاً نسبت به کارشناسان منابع انسانی متفاوت است. اگر از مجموعه مسئولیت های متمرکزتری لذت می برید، ممکن است شغلی به عنوان متخصص منابع انسانی راضی کننده باشید.

سوالات متداول در مورد متخصصان منابع انسانی در مقابل کارشناسان منابع انسانی

در زیر چند سوال متداول در مورد تفاوت بین متخصصین منابع انسانی و کارشناسان منابع انسانی وجود دارد:

کدام یک از این دو شغل حقوق بیشتری دارد؟

توجه به این نکته مهم است که پرداخت منابع انسانی در صنایع و اندازه شرکت متفاوت است. ممکن است متوجه شوید که یک شغل متخصص منابع انسانی در یک شرکت بزرگ در یک صنعت رو به رشد می تواند بیشتر از شغلی با عنوان یکسان در یک شرکت کوچکتر درآمد داشته باشد.

متخصص منابع انسانی یا کارشناس منابع انسانی باشید به چه تحصیلاتی نیاز دارید؟

مدرک لیسانس در یک رشته مرتبط (مانند منابع انسانی، تجارت یا روابط انسانی) برای اکثر مشاغل تخصصی و عمومی الزامی است. مدارک کارشناسی ارشد در منابع انسانی نیز برای افرادی در دسترس است که می‌خواهند به توسعه دانش منابع انسانی خود ادامه دهند یا در مورد یک حوزه خاص از منابع انسانی اطلاعات بیشتری کسب کنند. همچنین برخی از سازمان‌های حرفه‌ای وجود دارند که فرصت‌هایی را برای پیشرفت شغلی ادامه می‌دهند.

چگونه می‌توانید تجربه HR بیشتری کسب کنید؟

فراتر از آموزش، چند راه وجود دارد که می توانید تجربه کسب کنید تا یک متخصص منابع انسانی یا کارشناس منابع انسانی شوید:

دوره های کارآموزی: بسیاری از شرکت‌ها دوره‌های کارآموزی منابع انسانی را ارائه می‌دهند که می‌توانید آن‌ها را در طول کالج یا به محض فارغ التحصیلی انجام دهید. دوره‌های کارآموزی فرصت‌های ایده‌آلی برای کسب تجربه و کسب اطلاعات بیشتر در مورد وظایف منابع انسانی است. همچنین می‌توانید دوره‌های کارآموزی را در رزومه خود فهرست کنید تا نشان دهید دانش مرتبطی دارید.

کار داوطلبانه: راه دیگر برای کسب تجربه بیشتر در زمینه منابع انسانی، داوطلب شدن برای نقش‌هایی است که با مهارت‌های مورد نیاز برای منابع انسانی همسو هستند. به عنوان مثال، سازمان‌های غیرانتفاعی و سازمان‌های اجتماعی اغلب نقش‌های منابع انسانی دارند که می‌توانند به شما در توسعه مهارت‌هایی مانند حل مسئله، حل تعارض و تفکر انتقادی کمک کنند. شما می‌توانید فرصت های داوطلبانه محلی را در اکثر وب سایت های کاریابی جستجو کنید.

وظایف یک کارشناس منابع انسانی چیست؟

در اینجا لیستی از وظایف متداول یک کارشناس منابع انسانی آورده شده است:

استخدام: منابع انسانی اجزای اداری فرآیند استخدام را مدیریت می‌کند.

آنبوردینگ: متخصصان منابع انسانی فرآیند استخدام جدید را در یک شرکت ایجاد و تسهیل می‌کنند.

آموزش و توسعه: متخصصان عمومی همچنین می‌توانند در آموزش کارکنان جدید و توسعه کارمندان باتجربه کمک کنند.

خط‌مشی‌های محل کار: خط‌مشی‌های لباس پوشیدن، سیاست‌های ضد آزار و اذیت، سیاست‌های تجهیزات و آیین‌نامه‌های رفتار نمونه‌هایی از سیاست‌های محل کار هستند که متخصصان منابع انسانی آن‌ها را توسعه، اجرا و اجرا می‌کنند.

مزایا: برنامه های مراقبت های بهداشتی و مرخصی با حقوق همگی به عهده متخصصان منابع انسانی است.

پرداخت: یک متخصص منابع انسانی می‌تواند اطمینان حاصل کند که کارمندان حقوق خود را به موقع دریافت می‌کنند و هر مشکلی را در مورد چک حقوق کارمندان حل می‌کنند.

روابط کارکنان: کارکنان منابع انسانی می‌توانند به حل اختلافات بین کارکنان کمک کنند. آنها همچنین مسئول مستندسازی پایان کار کارمندان هستند.

ارزیابی‌ها: یک بخش منابع انسانی می‌تواند ارزیابی‌های کارکنان را انجام و پیگیری کند. آنها می‌توانند دفعات و میزان افزایش حقوق کارکنان را در طی ارزیابی معیار تعیین کنند.

ایمنی محل کار: متخصصان منابع انسانی می‌توانند نگرانی های ایمنی کارکنان را دریافت کرده و به آنها رسیدگی کنند.

چگونه تصمیم می‌گیرید که متخصص منابع انسانی باشید یا متخصص منابع انسانی؟

اگر مطمئن نیستید که کدام مسیر شغلی منابع انسانی برای شما مناسب است، می توانید به سمت هر یک از این مسیرها قدم بردارید و نظر خود را بر اساس ترجیحات خود تغییر دهید. بسیاری از افراد کار خود را به عنوان کارشناس منابع انسانی آغاز می‌کنند و بعداً در حرفه خود به سمت نقش های تخصصی می‌روند.

شروع به‌عنوان یک کارشناس منابع انسانی می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید که آیا به تخصص‌هایی علاقه دارید یا خیر. به عنوان مثال، اگر به ویژه از وظایف توسعه کارکنان لذت می‌برید، ممکن است شغل متخصص توسعه منابع انسانی را در نظر بگیرید. همانطور که مشاغل مختلف منابع انسانی را بررسی می‌کنید، تهیه لیستی از کارهایی که از آنها لذت می‌برید برای تعریف بهتر مسیر شغلی خود می‌تواند مفید باشد.

استخدام منابع انسانی ( انواع، فرآیند و نکات)

اهمیت کار تیمی در مدیریت منابع انسانی

مشاور منابع انسانی

برنامه ریزی منابع انسانی در مقابل برنامه ریزی سرمایه انسانی

مهارت های کلیدی رهبر تیم منابع انسانی

مهارت های رهبری در تیم منابع انسانی

نرم‌افزارهای منابع انسانی

فرسودگی شغلی رهبران منابع انسانی