زمانی که صحبت از نوآوری می‌شود اغلب افراد تصور می کنند که تعدادی از افراد باهوش محصولات ارزشمندی را اختراع می کنند یا ایده‌های جدید و نابی را ارئه می دهند که آنها را مشهور و ثروتمند می‌کند.

خلاقیت و نوآوری در کار تیمی، با ایجاد توانایی در سازگاری با چالش‌های جدید، و ارائه راهکار در موقعیت‎‌های پیش‌بینی نشده قطعاً منجر به کسب این نوع نتایج برای سازمان می‌شود.

اگرنوآوری در مقیاس کوچک اما به طور منظم و مداوم صورت گیرد، یک مزیت رقابتی برای افراد و مشاغلمحسوب می شود. دادن فرصت برای خلاقیت و نوآوری سبب می شود تا کارمندان با اشتیاق بیشتری کار کنند و به سازمان خود متعهدتر باشند.

متأسفانه برای کارفرمایان، شناسایی خلاقیت و تفکر خلاقانه در طول فرایند استخدام دشوار است. کارفرمایان هنگام ارزیابی متقاضیان کار، رزومه ها را بررسی کنند، اما این روش اطلاعاتی در مورد سابقه کار و تحصیلات قبلی در اختیار کارفرما قرار می دهد. گرچه مصاحبه ها می توانند ما را کمی به این هدف نزدیک‌تر کنند، اما بسیاری از مصاحبه ها ساختاری دارند که از نوع تفکر روشن نمی سازند.

استخدام و جذب تخصصی کارکنان خود را به متخصصان سنجمان بسپارید.

hiting

سامانه استخدام
برای دریافت دمو

کلیک کنید

چیزی که اوضاع را پیچیده‌تر می کند این است که یک فرد خلاق در محیطی که به اندازه‌ی کافی نوآوری را تشویق نمی کند، خلاقانه عمل نمی‌کند.

خوشبختانه راهکارهایی وجود دارد که می توانید خلاقیت و نوآوری را تقویت کنید. اعضای تیم خود را قادر سازید از قابلیت های خلاقانه خود حداکثر استفاده را ببرند. با ایجاد عادات مناسب در خود و افرادی که تحت مدیریت شما هستند، می توانید شانس وقوع نوآوری را به طور منظم افزایش دهید.

مقاله‌ی اهمیت کار تیمی را ببینید.

افزایش خلاقیت کار تیمی

کارها رو مفرح نگه دارید

صرف نظر از اینکه شخص چقدر باهوش، خلاق یا مبتکر باشد، اگر در شرایط استرس‌زا قرار داشته باشد. احتمال اینکه ذهن آنها در سطح مطلوب کار کند بسیار اندک خواهد بود. به همین دلیل است که افرادی که استرس دارند یا تحت فشار هستند در حل مشکلات پیچیده مهارت چندانی ندارند.حفظ سلامت روانی کارکنان اگر چه مشکل به نظر می رسد. اما تقویت خلاقیت و نوآوری در کارتیمی به وضعیت روانی کارکنان بستگی دارد. زیرا بر عملکرد آنها تأثیر می گذارد. استرس به تنهایی می‌تواند از فرآیندهای مهم برای کسب موفقیت در اجرای پروژه‌ها جلوگیری می‌کند. بنابراین همه چیز را مفرح و حمایت کننده نگه دارید. آن گاه خلاقیت و نوآوری در کار تیمی را مشاهده می‌کنید.

hiting

تست بار-آن
برای انجام تست و دریافت کارنامه

کلیک کنید

ایجاد اعتماد.

ایجاد اعتماد در کارمندان سبب می شود تا استرس افراد کمک گردد. افراد زمانی که حس کنند از سوی سازمان خود حمایت نمی شوند، احساس تعهد به سازمان نمی کنند. در چنین شرایطی بعید است که قدرت خلاقیت خود را برای موفقیت شما متمرکز کنند. با رفتار عادلانه با کارکنان و تصدیق دیدگاه ها و ترجیحات آنها، می توانید به آن‌ها کمک کنید تا از همکاری با شما احساس خوبی داشته باشند و نسبت به شما وفاداری بیشتری داشته باشند و به خلاقیت و نوآوری در کار تیمی خود اهمیت دهند.

از ورود افراد سمی به تیم اجتناب کنید.

افراد سمی تلاش شما را برای ایجاد یک محیط کاری مثبت خنثی می‌کنند. صرف نظر از اینکه این افراد چه میزان برای سازمان شما کسب درآمد می کنند و با چه افرادی در ارتباط هستند. آن‌ها بیش از ارزشی که برای شما کسب می کنند هزینه ایجاد می کنند.

دلایل متعددی برای این امر وجود دارد، اما یکی از پدیده های مرتبط که اخیراً مورد توجه قرار گرفته، ایمنی روانی است. وقتی افراد از نظر روانشناختی احساس امنیت می کنند، یا می توانند بدون ترس یا رفتار ناعادلانه یا سرزنش کار کنند ، به احتمال زیاد ایده های خوبی دارند و آنها را بیان می کنند. اما یک فرد سمی، احساس ناراحتی یا ترس را در افراد ایجاد می‌کند.  افراد سمی تمایل دارند نه فقط یک فرد در یک سازمان بلکه بسیاری از افراد را با مشکل مواجه کنند. برخورد قاطعانه مطابق با استانداردهای شرکت یا رها کردن این افراد بدون پشتوانه و منفی، شرط لازم برای پرورش نوآوری است.

همکاری را تشویق کنید.

همکاری کارمندان باهوش و خلاق با ایجاد بارش فکری می توانند ایده های نو ایجاد کند. زیرا کارکنان با دیدگاه های مختلف آشنا می شوند و به تفکر عمیق‌تر ترغیب می شوند.

یکی دیگر از مزایای همکاری این است که افراد با مهارت ها و دانش متفاوت می توانند راهکارهای خلاقانه‌ای برای حل مشکلات پیدا کنند.

برخی از اعضای تیم شما ممکن است در تشخیص مشکل بهتر عمل کنند. برخی دیگر ممکن است در تعیین ابزارهایی که برای حل مشکل استفاده می کنند مهارت داشته باشند و افراد دیگر در برقراری ارتباط و بدست آوردن راه حل جدید بهترین عملکرد دارند. و افرادی هستند که قدرت حل مسأله دارند!

با تعامل مداوم و اشتراک گذاری اطلاعات، خلاقیت و نوآوری در کار تیمی به حداکثر می رسد.

بوروکراسی را به حداقل برسانید.

بوروکراسی اساساً برعکس نوآوری است.(به جای آنکه افراد را تشویق به شکستن چارچوب کند، افراد باید در یک چارچوب خاص فعالیت کنند). بوروکراسی می تواند مانع مهمی برای خلاقیت و نوآوری در کار تیمی شما باشد. نه تنها می تواند مانع از اجرای ایده های افراد خلاق شود، بلکه می تواند خود تفکر نوآورانه را نیز مهار کند. وقتی افراد مجبور می شوند در محدوده قوانین سختگیرانه کار کنند.  به ویژه قوانینی که با آن موافق نیستند یا آن را درک نمی کنند توانایی آنها در آزاداندیشی و خلاقیت از بین می رود.

مقاله‌ی بهبود کارهای تیمی را ببینید.

عزت نفس کارمندانتان را بالا ببرید

برای اینکه کارمندان بتوانند آزادانه فکر کنید و ایده های خود را بیان کنید. باید عزت نفس خوبی داشته باشید. همانطور که قوانین بوروکراتیک و افراد سمی می توانند نوآوری را خفه کنند، عدم اعتماد به نفس هم مانع بزرگی است. اگر یک کارمند باهوش و خلاق اعتماد به نفس ندارد، شما می توانید کارهایی را انجام دهید که به افزایش اعتماد به نفس کارکنان و پتانسیل آنها برای نوآوری کمک کند. اولین نکته عالی برای شروع، ایجاد فرهنگ ایمنی روانی است. ارائه بازخورد مثبت و دستاوردهای ارزشمند می تواند به کارکنان در ایجاد عزت نفس کمک کند. وقتی کارکنان نیاز به بهبود عملکرد دارند، از بازخوردهای سازنده استفاده کنید و به جای ارائه انتقاد، کاملاً صادق باشید. اینگونه خلاقیت و نوآوری را در کار تیمی‌تان افزایش دهید.

سنجمان به شما کمک می کند تا برنامه‌ایی عالی برای ایجاد ایمنی روانی کارکنانتان داشته باشید. این فرصت را از دست ندهید و همین الان کلیک کنید

شناخت و مشارکت کارکنان

شناخت و مشارکت کارکنانی که تفکر نوآورانه دارند، همرا با سایر موارد گفته شده خلاقیت و نوآوری کار تیمی را افزایش می دهند.

دادن بازخورد مناسب به کارکنان برای دانستن اینکه کدام یک از تلاش های آنها بیشتر مورد قدردانی قرار می گیرد. به همه کمک می کند تا تأثیر کار خود را بهتر بشناسند و بدانند چه چیزهایی را در اولویت قرار دهند.

سخن سنجمان: شما نمی توانید کارمندانتان را مجبور به نوآوری کنید حتی افراد خلاق هم برای بروز نوآوری به محیط مناسب احتیاج دارند. مهم این است که استراتژی شما به عنوان کارفرما چیست؟

گروه تخصصی سنجمان جهت ارائه مشاوره در کنار شماست. جهت ارتباط با کارشناسان ما با شماره 02177504719-02188492338 تماس بگیرد.  

منبع

برای دریافت فایل word و pdf مقاله فوق کلیک کنید.