تست شخصیت چیست؟

تست شخصیت شناسی ابزاری است که برای ارزیابی شخصیت انسان مورد استفاده قرار می گیرد. سنجش و ارزیابی شخصیت به تکنیک هایی که برای سنجش الگوی صفات شخصیتی افراد در موقعیت های مختلف اشاره دارد. از تست های شخصیت شناسی برای تشخیص مشکلات روانی و همچنین غربالگری متقاضیان ورود به بازار کار استفاده می شوند. همچنین از تست های شخصیتی شناسی می توان برای تشخیص های بالینی، راهنمایی در مداخلات درمانی و پیش بینی نحوه واکنش افراد در شرایط مختلف استفاده کرد. امروزه، انواع زیادی از آزمون های شخصیتی در موارد مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

شخصیت آن چیزی است که هر روزه به طور غیررسمی افراد بوسیله‌ی آن ارزیابی و توصیف می شوند. وقتی درباره خود و دیگران صحبت می کنیم. اغلب به ویژگی های مختلف شخصیت خود یا آن فرد اشاره می کنیم. روانشناسان نیز زمانی که در حال ارزیابی شخصیت هستند تقزیبأ همان کار را در سطح سیستماتیک و علمی تر انجام می‌دهند.

انواع تست های شخصیت شناسی

دو نوع اساسی از تست شخصیت وجود دارد: پرسشنامه های خودسنجی و آزمونهای فرافکنی:

پرسشنامه های خودسنجی به این صورت است که شرکت کنندگان در آزمون سؤالات را می خوانند و سپس براساس پاسخ سؤال امتیاز دهید یا گزاره ای را که مد نظر است را انتخاب و سپس ارزیابی کنند. یکی از رایج ترین پرسشنامه های خودسنجی، پرسشنامه شخصیت چند وجهی مینه سوتا (MMPI) است.

آزمونهای فرافکنی شامل ارائه تصویر ، شیء یا سناریوی مبهم به آزمودنی و سپس درخواست تفسیر آنها از مورد آزمون است. یکی از نمونه های مشهور یک آزمایش فرافکنی رورشاخ است

بزرگترین مزیت پرسشنامه های خودسنجی این است که می توان آنها را استاندارد کرد و از هنجارهای تعیین شده استفاده کرد. همچنین پرسشنامه های خودسنجی نسبتأ آسان هستند و از روایی و پایایی بسیار بالاتری نسبت به آزمونهای فرافکنی برخوردار است. از طرف دیگر، تست‌های فرافکن اغلب در محیط های روان درمانی استفاده می شود و به درمانگران اجازه می دهد تا به سرعت اطلاعات زیادی را در مورد یک بیمار جمع آوری کنند.

تست شخصیت شناسی آنلاین

در زیر برخی از شناخته شده‌ترین و رایج‌ترین ابزارهای ارزیابی شخصیت ذکر شده است. این ابزارهای اندازه‌گیری در طیف وسیعی از زمینه‌ها، از ارزیابی کارمندان، تا ارتقا آموزش کارکنان، استخدام فرد مناسب، و تشکیل تیم ‌های مؤثر با بهره‌وری بالا و …. مورد استفاده قرار می گیرد.

تست شخصیت NEO

hiting

تست نئو
برای انجام تست و دریافت کارنامه

کلیک کنید

تست نئو که با هدف ارزیابی دقیق شخصیت افراد عادی برای محدوده ی سنی 17 تا 89 سال طراحی شده است در ۲ مدل متفاوت وجود دارد. یکی NEO-PIR نامیده می شود و ۲۴۰ سوال دارد که علاوه بر ۵ عامل اصلی شخصیت شما ۵۵ عامل دیگر که زیرمجموعه این ۵ عامل هستند را نیز ارزیابی می کند. دیگری NEO-FFI  نامیده می شود و ۶۰ سوال دارد که تنها ۵ عامل اصلی را ارزیابی می کند. NEO-PIR ، اندازه گیری ویژگی های شخصیتی مبتنی بر مدل پنج عاملی (FFM) است. ارزیابی سیستماتیک پنج فاکتور اصلی شخصیت انسان شامل روان رنجورخویی، برون گرایی، پذیرا بودن تجربه، توافق (سازگاری) و وجدانمندی را ارائه می دهد. توصیف دقیق شخصیت که می تواند منبع ارزشمندی در دو جنبه‌ی روان شناسی و منابع انسانی شرکت ها باشد.

گزارش متخصصان NEO PI-R شامل یک اندازه گیری مختصر از پنج حوزه اصلی شخصیت، و نیز شش ویژگی یا جنبه هایی است که هر حوزه را تعریف می کند. در مجموع از این مقیاس می توان در آزمون های استخدامی در هر نوع شرکتی استفاده کرد. همچنین این تست با اندازگیری ویژگی های روان شناسی افراد از افسردگی، توانایی های مدیریتی تا هوش هیجانی می تواند یک پیش بینی شغلی در اختیار شما قرار می دهد تا خروجی مورد انتظار خود را بسنجید. (تست شخصیت شناسی نئو)

تست شخصیت کتل

hiting

تست کتل
برای انجام تست و دریافت کارنامه

کلیک کنید

کتل در طبقه بندی ویژگی های شخصیتی، 16 ویژگی مختلف شخصیت را ایجاد کرد که بوسیله‌ی آن ها تفاوت‌های فردی بین شخصیت افراد توصیف و توضیح داده می شود. عوامل شخصیتی کتل در پرسشنامه‌ی 16 عاملی شخصیت (PF16) گنجانده شده است که امروزه در کسب و کار به طور گسترده برای مشاوره شغلی، در ارتقا آموزش و انتخاب پرسنل، به ویژه برای انتخاب مدیران استفاده می شود. همچنین در تشخیص بالینی و برنامه ریزی درمان با ارزیابی اضطراب ، سازگاری و مشکلات رفتاری و مشاوره زناشویی کاربرد دارد.

از نظر کتل، ویژگی های شخصیتی در یک پیوستار قرار دارد. به عبارت دیگر، هر فرد تا حدی دارای همه این 16 ویژگی است. اما ممکن است در برخی ویژگی ها در سطح بالا و در برخی دیگر سطح پایین باشد.

این آزمون مشتمل از سوالات بسته پاسخ است که در آن پاسخ دهنده باید یکی از سه گزینه مختلف را انتخاب کند. سپس ویژگی های شخصیتی با طیفی نشان داده می شوند و نمره فرد در جایی در پیوستار که بین بالاترین و پایین ترین حد قرار می گیرد.

بسته به دلیل استفاده از آزمون، نمرات را می توان با استفاده از چندین سیستم مختلف تفسیر کرد. برخی از گزارش‌های تفسیری با رویکرد بالینی به شخصیت می پردازند، در حالی که برخی دیگر بیشتر بر موضوعاتی مانند انتخاب شغل، توسعه کار گروهی و پتانسیل رهبری تمرکز دارند. (تست شخصیت شناسی کتل)

تست شخصیت مایرز بریگز

hiting

تست مایرزبریگز
برای انجام تست و دریافت کارنامه

کلیک کنید

شاخص نوع شخصیت مایرز بریگز یک فهرست روانسجی فردی است که برای شناسایی نوع شخصیت، نقاط قوت و ضعف، سازگاری با افراد و ترجیحات شغلی طراحی شده است. این پرسشنامه بر اساس نظریه تیپ های شخصیتی کارل یونگ تهیه شده است. امروزه این تست یکی از پرکاربردترین ابزارهای روانسنجی در جهان محسوب می شود.

این تست بینش عمیقی درباره‌ی شخصیت افراد ارئه می دهد، و احتمالأ همین امر سبب محبوبیت این تست گردیده است. نکته مهم این است که بدانید همه‌ی انواع شخصیت برابر و با ارزش هستند و هیچ کدام بر دیگری برتری ندارد. شناخت تفاوت های فردی در تیم کمک می کند تا تخصیص وظایف به نحو مؤثرتری صورت گیرد و دستیابی به اهداف و ایجاد همکاری بین اعضای تیم را محقق کند. به عنوان مثال: هنگام کار در موقعیت های گروهی در مدرسه یا محل کار ، شناخت نقاط قوت خود و درک نقاط قوت دیگران می تواند بسیار مفید باشد. یا زمانی که درحال انجام یک پروژه کاری هستید متوجه شوید که بعضی از اعضای گروه در برخی از اقدامات مهارت و استعداد خاصی دارند.

هدف این تست، ارزیابی سلامت روان نیست بلکه برخلاف بسیاری از انواع دیگر تست‌های روانی، نتایج تست با هیچ هنجاری مقایسه نمی‌شود. هدف از تست MBTI این است که به‌جای مقایسه نتیجه تست فرد با نتایج سایر افراد، اطلاعات بیشتری در مورد شخصیت منحصربه‌فرد خود شخص به دست آید. (تست شخصیت شناسی مایرز بریگز)

تست شخصیت بلبین

hiting

تست بلبین
برای انجام تست و دریافت کارنامه

کلیک کنید

بسیاری از تست ها مدعی هستند که هم رفتار و هم شخصیت را ارزیابی می کنند. اما در واقع، این دو موضوع متمایز هستند. بنابراین، اینکه دقیقأ چه چیزی را می خواهید مورد ارزیابی قرار دهید اهمیت فراوان دارد. تست نقش های تیمی بلبین رفتار را می سنجد و فاقد ویژگی های روانسنجی است. عوامل مختلفی بر رفتار فرد تاثیرگذار هستند. که عبارتند از: شخصیت فرد، مهارت ها و توانایی ها، ارزش‌ها و انگیزه‌ها، تجربیات و عوامل محیطی.

برخلاف شخصیت که ممکن است به راحتی و به سرعت برای افراد آشکار نگردد. رفتار جلوه‌ی ظاهری همه‌ی این عوامل مطرح شده است. رفتار افراد بر سایرین و کسانی که با فرد کار می کنند تاثیرگذار است. امروزه بسیاری از تست های روانسنجی نتایجی را ارئه می دهند که بر ویژگی‌های شخصیتی فرد متمرکز است. باید این نکته را بدانید که گرچه از این اطلاعات می توان برای اصلاح نقاط ضعف فرد استفاده کرد اما نمی‌تواند لزومأ مفید ترین بازخورد را به سازمان ارائه دهد چرا که موفقیت و شکست تیم ها به عوامل رفتاری اعضای تیم بستگی دارد. اشخاص مختلف نقش‌های تیمی مختلف را با درجات مختلف و متغییر از خود بروز می دهند.

امروزه در هزاران سازمان در سراسر جهان نقش های تیمی را مورد استفاده قرار می دهند. و بدین وسیله از توانایی های تیم بهره‌مند و ناتوانی های تیم را تا جای ممکن مدیریت می کنند. (تست شخصیت شناسی بلبین)

تست استعدادیابی کلیفتون

hiting

تست کلیفتون
برای انجام تست و دریافت کارنامه

کلیک کنید

تست کلیفتون به افراد کمک می‌کند تا بتوانند استعدادهای خود را ترسیم کنند و این نقطه قوت این تست محسوب می شود. استفاده از استعداد و توانمندی در فرد احساس رضایت و موفقیت ایجاد می کند و این موضوع نه تنها به نفع فرد است بلکه گروه‌ها و سازمان‌ها و تیم‌هایی که این افراد در آن‌ها عضو هستند. هم روابط تیمی و گروهی قوی‌تری دارند و به نتایج بهتری می‌رسند. البته باید این نکته را مدنظر قرار دهید که تبدیل استعدادها و توانمندی صرف سرمایه و زمان است. این روش شامل یک آزمون مهارت یابی، و یک برنامه عملی برای پیاده سازی نقاط قوت در فعالیت های روزانه است.

سخن پایانی سنجمان : تجربه ی افراد موفق ثابت کرده است که برای رسیدن به موفقیت در هر حرفه‌ایی داشتن برنامه‌ی شغلی ضروری است و بی توجهی به این موضوع یک ریسک محسوب می شود. شناخت استعدادها و توانمندهای کارمندان، بینش ارزشمندی به شما می دهد تا بتواند فرصت‌های جدیدی خلق و از آن‌ها بهره‌مند گردد. جذب و استخدام افراد با انگیزه ذاتی نه بر اساس میزان دستمرد دریافتی، تضمین کننده تعهد سازمانی آنان، کسب نتایج مورد انتظار و رضایت بخش است. (تست شخصیت شناسی کلیفتون)

بیشتر بخوانید