hiting

تست اضطراب کاربردی
240 سوال

شروع تست نئو

آزمون نئو ( تست NEO ) چیست ؟

اضطراب اولین خرده مقیاس روان آزردگی (N1) در تست شخصیت نئو می باشد. دراین مبحث درمورد اضطراب صحبت می‌کنیم.
اطلاعات بیشتر

اضطراب چیست؟

اضطراب، احساس ناراحتی و نگرانی است که با حالت ناخوشایند آشفتگی درونی خودش را نشان می‌دهد. این احساس ناخوشایند ذهنی، معمولأ تعمیم می‌یابد و فرد احساس ترس از رویداد پیش‌بینی شده و یا واکنش نسبت موقعیتی که صرفأ به صورت ذهنی تهدید آمیز است نشان داده می‌شود. اضطراب در افراد با رفتارهای عصبی مانند قدم زدن به جلو و عقب، شکایات جسمانی و نشخوار فکری و یا با تنش عضلانی، بی قراری، خستگی، ناتوانی در نفس کشیدن، سفتی در ناحیه شکم و مشکلات تمرکز همراه است.   

افرادی که با اضطراب روبرو هستند ممکن است از موقعیت هایی که در گذشته باعث ایجاد اضطراب شده اند، کناره گیری کنند.

اختلالات اضطرابی و انواع آن

اختلالات اضطرابی شرایطی است که در آن اضطرابی وجود دارد که از بین نمی‌رود و به مرور زمان بدتر می‌شود. این علائم می‌تواند در فعالیت‌های روزانه مانند عملکرد شغلی، تکالیف مدرسه و روابط تداخل ایجاد کند.

انواع مختلفی از اختلالات اضطرابی وجود دارد، از جمله

  • اختلال اضطراب فراگیر (GAD). افراد مبتلا به GAD نگران مسائل عادی مانند سلامتی، پول، کار و خانواده هستند. اما نگرانی آنها بیش از حد است و حداقل به مدت 6 ماه تقریبأ هر روز آن را دارند.
  • اختلال هراس. افراد مبتلا به این اختلال، حملات پانیک دارند. این‌ افراد دوره‌های ناگهانی و مکرر ترس شدید دارند در حالی که هیچ خطری وجود ندارد. حملات به سرعت شروع می‌شوند و می‌توانند چند دقیقه یا بیشتر طول بکشند.
  • فوبیاها.  افراد مبتلا به فوبیا ترس شدیدی از چیزی دارند که خطر واقعی کمی دارد یا اصلاً خطری ندارد. ترس آنها ممکن است در مورد عنکبوت ها، پرواز، رفتن به مکان های شلوغ یا قرار گرفتن در موقعیت های اجتماعی باشد (که به عنوان اضطراب اجتماعی شناخته می شود).

خرده مقیاس روان‌آزردگی در تست نئو

خرده مقیاس روان‌آزردگی در تست نئو، ویژگی‌هایی را نشان می‌دهد. این افراد، مضطرب، عموماً دلهره دارند و مستعد نگرانی هستند. آن‌هااغلب از دیگران احساس ناامیدی، تحریک‌پذیری و عصبانیت می‌کنند و مستعد احساس غمگینی، تنهایی و افسردگی هستند. خجالت یا کمرویی هنگام برخورد با افراد، به ویژه غریبه‌ها، اغلب برای آن‌ها مشکل‌ساز است. آن‌ها اظهار می‌کنند که در کنترل تکانه‌ها و خواسته‌های خود ضعیف هستند و نمی‌توانند استرس خود را به خوبی مدیریت کنند.

چه زمانی و چگونه اضطراب به مشکل تبدیل می شود؟

اضطراب کوتاه‌مدت یک پاسخ طبیعی به استرس است، اما به گفته پروفسور دیوید، برای درک و درمان اختلالات اضطرابی طولانی‌مدت، که بر زندگی میلیون ها نفر در سراسر جهان تأثیر می‌گذارد و بار اقتصادی قابل توجهی را بر جامعه تحمیل می‌کند، باید اقدامات بیشتری انجام شود. درک زمانی که اضطراب به یک مشکل تبدیل می‌شود، با توجه به افزایش سطح اضطراب در بین مردم در نتیجه همه‌گیری ویروس کرونا، اهمیت بیشتری پیدا کرده است. اضطراب زمانی مشکل‌ساز می‌شود که به‌طور غیرمنتظره‌ای شدید باشد یا اگر پس از پایان یک موقعیت استرس‌زا، بیشتر از حد پیش‌بینی‌شده طول بکشد، باعث ناراحتی شخصی شدید شود یا باعث شود کسی نتواند با چالش‌های روزمره کنار بیاید. زمانی می توان اختلال اضطرابی را تشخیص داد که فردی در بیشتر روزها برای مدت طولانی بیش از تعداد معینی از علائم را داشته باشد – بیش از شش ماه برای اختلال اضطراب فراگیر.

اضطراب در تست نئو

زمانی که فرد در این خرده مقیاس تست نئو نمرات پایین کسب می‌کند. این افراد، اضطراب کمتر از حد طبیعی دارندکه مانع انگیزه داشتن فرد برای انجام کارها و مانع پاسخ فرد به خطر می شود. در این وضعیت، فرد نسبت به عواقب امور خود، بی توجه است و نگرانی کمتر از حد طبیعی درمورد مسائل روزمره زندگی خود دارد. همین موضوع ممکن است باعث اقدام های خطرناک و گاهی خلاف قانون شود. هریک از نمرات بالا و پایین اضطراب درآزمون نئو، ویژگی های متفاوت شخصیتی و نقاط قوت و ضعفی را شامل می شوند. این ویژگی‌ها، با توجه به نمره‌ای که فرد در آزمون نئو دریافت می‌کند به صورت جامع به او ارائه می گردد.

زمانی که فردی اضطراب، شدید و طولانی دارد و درعملکرد فرد، اختلال ایجاد شده است. این حالت با نمرات بالا در خرده مقیاس اضطراب، مشخص می‌شود. در این حالت، فرد مستعد ابتلا به اختلالات اضطرابی و ترس های افراطی است. یعنی ممکن است درمورد مسائل مختلف مثل سلامتی، تحصیلی، مالی، شغلی و … دائما نگران باشد به گونه ای که در عملکردش اختلال ایجاد می شود. یا ممکن است ترس هایی از موضوعات مختلف مثل حیوانات، ارتفاع و … داشته باشد که بیش از حد موردنیاز برای محافظت از خودش است.

منبع

مقالاتی برای مطالعات بیشتر:

برای دریافت فایل word و pdf کلیک کنید.